BEOGRAD – U Srbiji je registrovano oko 500 električnih vozila, a država je za njihovu nabavku opredijelila dva miliona evra subvencija, izjavio je direktor Centra za električna i hibridna vozila, koji je osnovan u partnerstvu sa Mašinskim fakultetom, Miloš Petrović.
On je Tanjugu kazao da jedan od razloga što električnih automobila nema više na drumovima Srbije je ta što su oni za nekih 30 do 40 odsto skuplji od konvencionalnih automobila.
“Nabavka tih automobila jeste skuplja u startu, ali ljudi treba da znaju da tokom životnog veka električnih automobila vi nemate neke veće troškove.Troškovi održavanja su izuzetnoi niski, jer nemate svih onih delova koje ima automobil na konvencionalno gorivo. Znači održavanje je skoro nula”, kazao je on.
Prema riječima Petrovića, električni automobili su skuplji i zbog baterije koju koriste.
“Ta baterija osim što je skupa, ona je i opasna zbog kasnije reciklaže. Nju treba negde skladištiti kada vozilo završi svoj životni vek i tu se javlja problem. Bateriju treba dati nekom ko se bavi reciklažom, a to je izuzetno skupo”, kazao je sagovornik Tanjuga.
Petrović je podsjetio da je država prije par godina pokrenula subvencije na električna i hibridna vozila koja je išla do 5.000 evra.
“Sada je dva miliona evra opredeljeno za te subvencije, a to je 300 do 600 vozila koja mogu da se subvencionišu”, kazao je Petrović.
Međutim, Petrović ukazuje i na jedan problem kada su ovi automobili u pitanju, a to je što u Srbiji nije definisana regulativa za prodaju električne energije koju koriste ova vozila.
“Vi kao korisnik električnog vozila treba tu struju za punjenje koju koristite negde da plaćate, ali ustanove koje poseduju punjače sada nemaju pravo da vam naplate tu energiju, zato što nisu registrovane za prodaju električne energije”, kazao je Petrović.
Prema njegovim riječima, u novoj zakonskoj regulativi postoji odredba da će sve novoizgrađene benzinske pumpe, kao i sve zgrade koje posjeduju garaže u budućnosti morati da imaju električne punjače.
Na naše pitanje ko najčešće koristi električne automobile u Srbiji, Petrović kaže da su to uglavnom ljudi koji se bave naprednim tehnologijama i oni koji imaju svijest o zagađenju i žele da voze automobile koji najmanje emituju štetno zagađenje.
“Mladi ljudi, ipak, više vole da čuju zvuk motora, tako da oni još uvek nisu zainteresovani za električne automobile, ali oni stariji i koji dugo voze automobile sve više vole da voze električne, jer su oni bešumni, ekonomični i ne zagađuju okolinu”, kazao je on.
Petrović je najavio i da bi, prema informacijama kojima raspolaže, u Srbiji u junu 2024. trebalo da počne da se proizvodi električna “panda” koja će biti najvjerovatnije gradski automobil prilagođen uslovima tržišta.
“Time što će se proizvoditi električni aumobil u Srbiji, mislim da će se svest o potrebi za električnim vozilima značajno promeniti. Nadam se da imamo godinu dana dovoljno do tada da pripremimo mrežu punjača i da napokon definišemo naplatu struje za sve one koji žele da imaju punjač i da to plaćaju”, kazao je on.
Dodao je i da mnoge zemlje kako bi povećale upotrebu električnih vozila, vozačima tih automobila nude i nefinansijsku podršku, kroz mogućnost parkiranja bez naplate parkinga, a i ne naplaćuju putarinu tim vozilima.
On se osvrnuo i na odluku evropskih parlamentaraca da neće moći da se proda ili proizvede niti jedan auto posle 2030. koji nije na elektični pogon, naglašavajući da se ta odluka sada preispituje i pomjera, jer se uvidjelo da ima još stvari koje treba da se urede i riješe.