PRIJEDOR/BANJALUKA – Rukovodstvo preduzeća “ArcelorMittal” Prijedor najavilo je mogućnost obustave kompletne proizvodnje rude od 15. novembra, jer su zbog štrajka mašinovođa nagomilane ogromne količine rude na depoima.

U pismu koje je generalni direktor ovog preduzeća Mladen Jelača uputio predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku, premijeru Aleksandru Džombiću, resornim ministrima, menadžmentu Željeznica RS, načelniku opštine Prijedor Marku Paviću i Konfederaciji sindikata i medijima navodi se da je menadžment "Mittala" učinio sve da nastavi proizvodnju i otpremu rude sa depoa, kao i da problemi budu riješeni.

        "Budući da više nismo u mogućnosti da nastavimo s poslovanjem uz rigorozna ograničenja u otpremi rude prema kupcima, bićemo prisiljeni da 15. novembra privremeno zaustavimo kompletnu proizvodnju"- navodi se u pismu.

        Jelača navodi da će u tom periodu zastoja biti zadržana samo najpotrebnija radna snaga.

        "Na glavnom i dva pomoćna depoa u Rudniku Omarska nalazi se oko 200 000 tona rude spremne za isporuku i dalja proizvodnja je onemogućena"- pojasnio je Jelača.

        On je istakao da je ova kompanija od 10. oktobra, kada je počeo štrajk mašinovođa Željeznica Republike Srpske, pretrpjela štetu od više miliona evra.

        Upravni odbor sindikata u "ArcelorMittalu", koji je u stalnom zasjedanju, uputio je apel nadležnim organima da u narednih sedam dana preduzmu sve kako ne bi došlo do prekid rada ove velike kompanije, koja zapošljava 800 radnika i od čijeg poslovanja u pratećim djelatnostima živi još nekoliko stotina radnika.

        U zaključcima Upravnog odbora sidnikata navodi se da će od odgovornih za dosadašnje posljedice tražiti namirivanje deset odsto plate za prošli mjesec, za koliko je bila umanjena, kao i umanjenja koje će nastati zbog evnetualne obustave proizvodnje i otpreme rude

Generalni direktor "Željeznica Republike Srpske" Dragan Savanović izjavio je da će prioritet biti na uspostavljanju teretnog saobraćaja, kako privreda ne bi trpijela, zatim međunarodnog, a onda međuentitetskog i lokalnog saobraćaja.

        On je naveo da je u ovom trenutku uspostavljeno oko 60 odsto teretnog saobraćaja, dok je međunarodni putnički saobraćaj zamijenjen autobuskim prevozom o trošku ŽRS, a lokalni putnički saobraćaj ne funkcioniše.

        "Imamo rješenje koje je su podržali i Nadzorni odbor ŽRS, Ministarstvo saobraćaja i veza, Vlada RS, a podršku je dao i predsjednik RS Milorad Dodik. Mi ćemo, u svakom slučaju, istrajati na zakonitom radu i uspostaviti proces rada na željeznicama", istakao je Savanović na konferenciji za novinare u Banjaluci.

        On je konstatovao da Željeznice nisu u potpunoj obustavi rada, zahvaljujući savjesnim mašinovođama, kao i dijelu angažovanih radnika koji su penzionisani, te mladim mašinovođama koji su bili na birou za zapošljavanje.

        Savanović je podsjetio da su 10. oktobra mašinovođe nenajavljeno, ne poštujući zakon, obustavile rad i da to traje i danas, te da da je već 12. oktobra Uprava smogla snage da sa nekoliko mašinovođa, "koje nisu pristale na ovu ucjenu Željeznicama i privredi Srpske", djelimično uspostavi saobraćaj.

        "Ovo što uslovno zovemo štrajk, odnosno odbijanje rada mašinovođa nelegalno je. To je treća obustava rada u ovoj godini. Do sada je bilo ukupno 56 dana štrajka", naveo je Savanović.

        Izvršni direktor poslova operacija u ŽRS Draženko Todorović naglasio je da u ovom trenutku još ne može biti precizno procijenjena šteta, ali i istakao da gubici dnevno iznose više od 50.000 KM samo od nerealizovanih ugovorenih prevoza.

        Prema njegovim riječima, odštetni zahtjevi od korisnika željeznica i oštećenih se tek očekuju, uz procjenu da će oni sigurno biti milionski.

        "Osim ugroženosti željeznica, ugroženi su ovom obustavom i oni za koje vršimo usluge prevoza i gdje tehnološki procesi prvenstveno zavise od našeg rada, a to su prvenstveno Rudnik željezne rude `Mittal`, Fabrika cijevi `Unis` i Fabrika glinice `Birač`", naveo je Todorović.

        On je naglasio da se po obustavi rada mašinovođa uspio odmah normalizovati saobraćaj na relaciji Doboj – Brčko – Zvornik, prema kompletnoj privredi tuzlanskog bazena, koji je veliki korisnik ŽRS-a i tamo se teretni saobraćaj odvija normalno.

        Todorović je naveo da je trenutno angažovano 30 lica koja rade poslove mašinovođa, kao i da oni rade u nemogućim uslovima, jer postoje svakodnevni pritisci na ta lica, "pa čak i fizički napadi i prijetnje".

        Izvršni direktor pravnih poslova ŽRS Milenko Bilić izjavio je je da, prema Zakonu o radu RS, odbijanje rada definisano kao teža povreda radnih obaveza, pa je protiv svih onih mašinovođa koji su odbili vršiti poslove pokrenut disciplinski postupak koji je u toku.

        On je naveo da su mašinovođe odbile da se pojave na disciplinskom postupku, iako su uredno pozvane, a da se pojavio njihov advokat, izrazivši očekivanje da će disciplinska komisija završiti postupak i donijeti odgovarajuće odluke.

        Bilić je rekao da jedan član te komisije napustio komisiju, te da je odlukom nadležnog organa imenovan umjesto njega novi član, naglasivši da "postoje prijetnje članovima ove komisije".

        On je podsjetio da je Inspekcija rada odmah po obustavi rada utvrdila da je riječ o nezakonitom postupanju mašinovođa, tako da se ti postupci ne mogu podvesti pod štrajk, pa samim tim se ne mogu ni primijeniti odredbe Zakona o štrajku.               

Savanović je izjavio da ukupan prihod željeznica na godišnjem nivou, sa Vladinom grantom, iznosi oko 70 miliona KM, a da se obaveze za plate i doprinose kreću oko 55 miliona KM.

        "Jasno je da je sa 15 miliona KM nemoguće pokriti troškove održavanja pruga, lokomotiva, vagona, platiti režijske i ostale troškove. Jedini način za uštede je da se napravi kombinacija smanjenja obaveza plata i smanjenje broja radnika", rekao je Savanović na konferenciji za novinare.

       On je podsjetio da za devet mjeseci ove godine, prema periodičnom obračunu, ukupan gubitak iznosi oko 15,6 miliona KM, pojasnivši da nisu uknjižene obaveze na završnom računu za 2010. godinu.

        Savanović je naveo da su te obeveze prenesene i u ovu godinu, tako da stvarni gubitak za prvih devet mjeseci ove godine treba umanjiti za oko osam miliona KM.

        On je podsjetio da je pripremljena sistematizacija "bila dočekana na nož".

        Savanović je negirao da su novoangažovane mašinovođe plaćene i po 1.500 KM, nazvavši to "notornom neistinom". On je dodao da je svaki novozaposleni mašinovođa potpisao ugovor o radu po kolektivnom ugovoru koji je na snazi.

        Govoreći o naknadi po času, on je naveo da mašinovođe i vozopratno osoblje ima pravo na dnevnicu u visini od pet odsto za svaki čas van domicila.

        "Ako je dnevnica 20 KM, kako je to odredila Vlada RS, onda je pet odsto jedna marka i svi to imaju i niko nema 1,2 KM, što je podgrešna informacija. Kolektivni ugovor definište tih pet odsto po času i padom dnevnice pada i ta vrijednost", pojasnio je Savanović.       

        Mašinovođe su od 10. oktobra u štrajku i traže isplatu razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.

Mašinovođe Željeznica Republike Srpske odbacili su tvrdnje Uprave ove kompanije, te ocijenili da je najodgovorniji za trenutno stanje generalni direktor Dragan Savanović.

         Mašinovođe u saopštenju navode da Uprava ŽRS nije uspjela da organizuje prevoz robe i putnika, te da kompanija trpi mnogo veće gubitke nego što to navodi poslovodstvo.

        Oni navode da Uprava saopštenjima kojim se ranije oglašavala, kao i tvrdnjama iznesenim na današnjoj konferenciji za novinare u Banjaluci obmanula javnost, Vladu RS, pa čak i predsjednika RS Milorada Dodika.

       

        Najodgovorniji za trenutno stanje u ŽRS je Savanović zbog toga što nije ispunjavao potpisane protokole i sporazume, a odbijao je da primi delegaciju mašinovođa na pregovore i ŽRS doveo u bezizlazno stanje, ocijenjeno je u saopštenju mašinovođa.

        Oni navoda da Savanović od aprila do danas nije uradio ništa, jer nije usvojen plan poslovanja za ovu godinu, zatim je potpisivao i donosio odluke, koje nisu pravno valjane, jer je Ugovor o radu potpisao tek u avgustu.

        Mašinovođe navode da je poslije zasjedanja disciplinske komisije 7. novembra na jednog člana diciplinske komisije izvršen pritisak i da o tome posjeduju tonski snimak, koji će po okončanju situacije biti dostavljen istražnim organima radi pokretanja tužbe.

        Mašinovođama nije u interesu da vozovi stoje, pa se nadamo da će u najskorije vrijeme Uprava Željeznica RS ispuniti opravdane zahtjeve mašinovođa kako bi se ova mučna situacija okončala, navodi se u saopštenju.

       

Izvor Agencije