BUENOS AIRES – Argentina je bankrotirala po treći put u ovom vijeku, a po deveti put u istoriji i tako stekla imidž najnepouzdanijeg partnera.
Novi predsjednik Alberto Fernandez, izabran u decembru, zatekao je 320 milijardi dolara duga. Za uredno vraćanje neobično visokih kamata i prispjelih rata glavice, godišnje bi bilo potrebno 45 milijardi, čak 12,5 odsto nacionalnog bruto- dohodka.
Prazna globalna priča
Nema zemlje koja bi izdržala toliko opterećenje, pa ne iznenađuje da Argentinci od februara ne plaćaju ni kamate. Toliko zaduženje nije nastalo odjednom, niti je moglo nastati samo kao posljedica slabijih pokazatelja ekonomije druge po veličini države Latinske Amerike.
Čini se da se slučaj “zemlje gaučosa” može preciznije naznačiti kao “mrcvarenje dugo dvije decenije”, objašnjenje se najmanje može zasnivati na tvrnji da “je riječ o lijenom narodu”, kako se olako proširilo po globalnim tabloidima.
Veća je uloga loših i korupciji sklonih pojedinih vladajućih garnitura. Važna su i tumačenja obligacionih ugovora Okružnog suda u Njujorku, gradu u kome su locirane banke preko kojih se emituje gro državnih obveznica zemalja iz cijelog svijeta, posebno južnoameričkih.
Zarada od 1.600 odsto
Poslije isforsiranih i od MMF dijelom nametnutih reformi, Argentina se još 2001. godine našla u situaciji nemogućnosti vraćanja kredita ukupne vrijednosti 132 milijardi.
Najavljen je bankrot, a posle dugih razgovora sa povjeriocima i dogovora prvo 2005, potom i 2010. godine, zajmodavci su pristali da oproste oko 70 odsto duga i reprofilišu preostala potraživanja.
Međutim, sa zbirno sedam odsto potraživanja, nekoliko hedž fondova, prije svega Eliot u vlasništvu Pola Singera, nisu pristali na reprogram i poveli su sudski spor. Ni Eliot fond, ni Singer nisu inicijalni kreditori, dug u nominalnom iznosu od 520 miliona dolara su otkupili na sekundarnom tržištu hartija od vrijednosti za samo 49 miliona.
Poslije niza ročišta i silnih lobiranja, sudija Tomas Giraesa 2012. godine presuđuje da fondovi imaju pravo naplatiti potraživanja u celosti, što je u slučaju Singera iznosilo 800 miliona dolara, sa kamatama. Viša instanca je potvrdila presudu, dvije godine kasnije i Vrhovni sud, kada je na čelu Argentine bila ljevičarka omražena u vladajućim krugovima SAD Kristina Kiršner.
Lešinarski fondovi
Nije nevolja samo isplata fondovima u svijetu nazvanim lešinarskim, već i ugovorne odredbe po kojima bi i oni koji su ranije oprostili 70 odsto duga sada mogli tražiti isplatu u cjelosti. Bila bi to golema svota, uvećana za kamate.
Takođe, prestala je mogućnost da Argentina uredno isplaćuje rate preostalog duga. Banka Njujorka, preko koje su emitovane obveznice, obavezna je da uplate Argentine ostalim povjeriocima preusmjerava na hedž fondove.
Kiršnerova nije pristala da isplaćuje lešinarske fondove, dok je Argentina izgubila pristup zaduživanju na finansijskim berzama. Suština spora je presuda sudije Gilaese kojom se odstupa od decenijama uobičajene sudske prakse da se u ovakvim slučajevima ide na oprost dijela potraživaja i reprogram preostalog duga.
Pravna praksa je pošla od načela da su potraživanja od kompanija neuporedivo većeg rizika u odnosu na potraživanja od države, koje, zahvaljujući raznovrsnoj imovini i, što je najvažnije, poreskim monopolom, mogu beskrajno da vraćaju rate. Države ne propadaju.
Presuda sudije Gilaesa
U slučaju, pak, nesolventnosti kompanija, proglasi se bankrot, povjerioci tada samo podijele malo novca na računu i imovinu, koja je, obično, minimalne vrednosti u odnosu na vrijednost proizvodnje ili duga. Kreditori banaka mogu lako da izgube ako ne vode dovoljno računa o klijentima, dok finansijeri država obilato zarađuju i kada oproste veći dio potraživanja, jedino se rok povrata uloženog produži.
Istovremeno, bankari se koriste i kamatama kao načinom zaštite od veće rizičnosti pojedinih plasmana. Tako je pri zajmljenju Agentini prinos bio i po četiri puta veći negi pri zajmljenu, primjera radi, SAD ili drugom pouzdanijem klijentu. Zapravo, putem uvećanih kamata dovoljno se zaradi da se, u slučaju potrebe može oprostiti dio potraživanja.
Upravo ovi momenti su decenijama bili uvažavani u pravnoj praksi i presude sudova, i američkih, redovno su insistirale na reprogramu sa oprostom. Odluka sudije Gilaesa je drastičan otklon od dosadašnje prakse i signal svim zemljama dužnicima da što manje zajme, pogotovo da izbjegavaju devizna zaduženja za pokrivanje troškova u domaćoj valuti.
Rekordna emisija obveznica
Krišnerova je, uprkos teškoj situaciji i praktično blokadi u saradnji sa SAD, vodila relativno uspješnu politiku. Glavna primjedba opozicije bila je što, radi pokrivanja gubitaka regionalnih vlada, štampa pezose proizvodeći manju inflaciju, pa je kamata na kredite u domaćoj valuti viša nego na dolarske. Ovaj prigovor važi samo ako kurs pezosa ostaje isti.
No, hajka opozicije je planski osmišljena i podržana globalnim medijima. Propaganda je bila ogromna i vešta. Na samom kraju 2015. godine dolazi do smene i na čelo države dolazi miljenik SAD i svjetskih liberalističkih krugova Maurisio Makri.
Već 16. aprila 2016. Argentina se vraća na finansijsko tržište i u toku samo jednog dana emituje obveznica različitih ročnosti u visini 16,6 milijardi dolara, od kojih tri četvrtine prihoda odlaze na isplate hedž fondovima, ostatak na pokrivanje dugova provincija nominovanih u pezosu. Do kraja godine obveznicama pozajmljuje još 30 milijardi dolara.
Kamata kao mamac
Ogromno interesovanje bankara se objašnjava kao uspjeh nove politike, pri čemu se zaobilazi podatak da su kamate na argentinske obveznice, zavisno od ročnosti, bile između 6,5 i 8,2 odsto, dok su kamate na američke hartije od vrijednosti iznosile od 0,9 do 2,6 odsto, što je i bio glavni mamac za ulagače.
No, ekonomske prilike u svijetu se usložnjavaju, dolar jača, dok agrarni usevi, čiji je Argentina veliki izvoznik, imaju rekordno nisku cijenu na svjetskim berzama. Nije bilo lako vraćati dugove, pa Argentina zajmi sve više, a pezos pada sve brže.
Stiglo se da je dug države dostigao 320 milijardi, dok je za dolar umjesto nekadašnjih deset sada potrebno izdvojiti četrdeset i četiri pezosa.
Beskrajan niz reprograma
Napokon, Makri gubi na izborima, na čelo države dolazi Fernander, šef kabineta u vrijeme Kristine Kiršner. Već na startu nailazi na golem dug.
Od sudbine prijedloga da se ide na oprost i reprogram zavisi budućnost ne samo nove vlasti i građana Argentine, već i brojnih zemalja sa većim deviznim zaduženjima. Rast kamata na svjetskim tržištima i prije pandemije je najavljivao krizu, globalna pošast je stvar ubrzala i sada će mnoge zemlje biti prinuđene da traže reprogram dugova sa oprostom.
Njihova budućnost zavisiće od dogovora sa kreditorima, još i više od sudskih odluka u eventualnim sporovima. Biće jako neugodno ako se bude sudilo prema shvatanjima sudije Tomasa Gilaese, odnosno ako se pozicija kreditora olakšava i oslobađa odgovornosti za plasman novca državamu.
Po novoj praksi, kreditor se destimuliše da pomaže dužniku izaći iz krize. Eventualni oprost biće minimalan, tek toliko da se dužnik održava na vodi.
Praktično, postiže se situacija u kojoj dužnik stalno ide iz jednog u novi reprogram. I tako beskrajno, katastrofalno za već prezadužene, obično i nerazvijene države.