MINHEN – Državno tužilaštvo u Minhenu je naredilo da se pretresu prostorije administracije Audija u više gradova. To je dio istrage skandala sa manipulacijom softvera koji pokazuje vrijednosti izduvnih gasova automobila.

 Predmet istrage je prodaja oko 80.000 automobila sa V6-dizel motorom od 3.000 kubika koji su prodavani u SAD u periodu od 2009. do 2015. godine. „Postoji sumnja da je u te automobile ugrađena tehnika koja mijenja izmerene vrijednosti izduvnih gasova, a da kupci o tome nisu informisani“, piše u saopštenju državnog tužilaštva. Evo izbora iz karakterističnih komentara objavljenih o ovoj temi u njemačkim dnevnim listovima.

Zidojče cajtung (Minhen, u prodaji širom zemlje): „Ove srijede u Ingolštatu šef uprave Audija Rupert Štadler nije imao drugu mogućnost nego sa sačuva mir. Njegova želja da se „i pored dnevne aktuelnosti“ koncentriše na prošlu poslovnu godinu, razumljiva je. Doduše, i tako će morati da se suoči sa skandalom oko dizel-motora. I sada konstatujemo da dugogodišnji rukovodilac Štadler hoće da ostane na svojoj funkciji. Kada će konačno predstavnici vlasnika i radnika, nezavisno od stupnja na kojem se nalazi istraga, da se osmjele na novi početak sa novim ljudima?“

Augzburger algemajne (Augzburg): „Na kraju bi najveći efekat ove racije mogao da bude samo simboličan – i uz to loš. U sjajnom svijetu premijum-automobila ništa nije tako važno kao imidž. U Americi je već poprilično dobro „uspela“ demontaža "Volkswagenovog" imidža. Tamo je na delu dovoljno protekcionističkih snaga kojima je snaga njemačke auto-industrije trn u oku. Sada Njemačka ne bi smjela da uspešno izvrši operaciju tako što će ubiti pacijenta. Za razliku od SAD ili Francuske, kojima su domaće automobilske industrije svetinja, naša automobilska nacija je sklona preteranoj revnosti. Zahtjevi za potpunom zabranom dizel-vozila su sve glasniji.“

Noje osnabriker cajtung (Osnabrik): „Pravosuđe je neobično sporo – bar u slučaju Audija. Skandal sa dizel-motorima je poznat od pre godinu i po dana. Ali, državno tužilaštvo je tek sada pokrenulo istragu zbog sumnje na prevaru. Biće zanimljivo pratiti kakve će plodove dati ovako kasna akcija. Audi se nalazi pred teškim danima i nedeljama. Do sada je ova firma mogla da se „provlači“ kroz čitavu priču bez teških posledica. Ali, sada bi mogla da primi težak udarac koji bi u borbi sa glavnim konkurentima BMW-om i Mercedesom mogao da joj nanese veliku štetu. Jer, preti dugotrajan sudski postupak i time i dugotrajan gubitak povjerenja.“

Flensburger tageblat (Flensburg): „Zapanjujuće je sa kakvom opuštenošću uprava Volkswagena, u ovom slučaju i Audija, reaguje na optužbe za umješanost u kriminal. A onako usput, članovima uprave i nadzornih organa se i dalje isplaćuju bonusi od više miliona evra – kao da se ništa nije desilo. Koncern Volkswagen se pretvorio u tvrđavu. Ni traga skrušenosti.“

Fraje prese (Kemnic): „Vlada ne bi smjela da se i dalje krije iza tvrdnji da su i druge zemlje EU previše uviđavne prema svojim automobilskim koncernima. A nadležnost za kontrolu izduvnih gasova bi definitivno trebalo oteti iz ruku Ministarstva saobraćaja i prebaciti u resor zaštite životne sredine. Jer, kada je reč o izduvnim gasovima, nije u pitaju zaštita industrije, već zaštita klime, životne sredine i zdravlja.“

Frankfurter algemajne cajtung (Frankfurt, u prodaji širom zemlje): „Ova racija nije mogla biti upadljivije inscenirana – baš na dan godišnje konferencije za štampu šefa koncerna. No, i bez takvog šou-programa državnih tužilaca, jasno je da se Audi ponašao kako ne treba. Tamo se otpuštaju sitnije ribe iz drugog reda, a u ličnosti kao što je Štadler niko ne smije da dira. A on je trebalo da preuzme odgovornost za skandal. No, Štadler se ne pokreće. Jer on radi za Volkswagenov koncern koji nije spreman da nazove stvari pravim imenom. Naprotiv, on govori o novom samopouzdanju.(Deutsche Welle)