BANJALUKA – Austrijske kompanije “Alpine” i “Swietelsky” dobile su veliki posao izgradnje 165 kilometara brzih pruga u BiH u vrijednosti od oko 85 miliona evra, potvrđeno je u “Bh. željezničkoj javnoj korporaciji” (BHŽJK).

Dragan Čalović, direktor Jedinice za sprovođenje projekata u BHŽJK, kazao je da je zajednička firma "Alpine – Swietelsky" pobijedila na tenderu na kojem je učestovalo još šest inostranih građevinskih kompanija.

"Saglasnost na izbor dali su i kreditori projekta, Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka", naglasio je Čalović.

Posao podrazumijeva potpuni remont pruga na dionicama Konjic – Raška Gora – Čapljina u FBiH u dužini 99 kilometara i Kostajnica kod Doboja – Jošavka kod Čelinca u RS u dužini od 66 kilometara. Radi se o postavljanju novih pruga do 2012. na kojima će vozovi moći saobraćati brzinama do 120 kilometara na čas, odnosno dvostruko brže od postojećeg prosjeka.

"Obuhvaćeni pružni pravci sada su u prilično lošem stanju, a kroz njihovu rekonstrukciju očekujemo i povećanje bezbjednosti", ukazao je Čalović.

U BHŽJK navode da će ugovor s Austrijancima za remont pruga u FBiH biti potpisan u ponedjeljak u Sarajevu, a za RS u utorak u Banjaluci.

Nikola Pilipović, direktor kancelarije "Alpine" u BiH, kazao je da će ta kompanija s pripremnim radovima početi odmah nakon potpisivanja ugovora da bi u rekonstrukciju pruga ušli do početka iduće i projekat okončali do januara 2012. godine.

"Ovo je trenutno najveća investicija u BiH u kojoj ćemo maksimalno angažovati sve domaće firme osposobljene za ove poslove, te za potrebe ugradnje kupiti svu bh. robu koja ima potrebne sertifikate", ističe Pilipović.

Broj angažovanih građevinskih radnika, kaže, biće utvrđen nakon potpisivanja ugovora, a da je već poznato da će željezničke kompanije u BiH u tom projektu ostvariti značajan prihod kroz prevoz oko 1,5 miliona tona raznih materijala.

Prema riječima Pilipovića, radi se o rekonstrukciji pruga po evropskim standardima TER, koji podrazumijevaju ugradnju betonskih tračnica tipa E60 umjesto drvenih, te tucanika eruptivnog porijekla, umjesto krečnjaka.

U Upravi "Željeznica RS" (ŽRS) očekuju da će izgradnja brzih pruga preusmjeriti značajan broj putnika sa drumskog na željeznički prevoz, ističući da će oni, pored dionice Banjaluka – Doboj, krenuti i u obnovu preostalih pružnih pravaca u RS.

"Vrlo brzo ćemo raspisati tender za modernizaciju kompletne željezničke mreže od Novog Grada do Zvornika na kojoj će se uspostaviti saobraćanje brzinama od 120 do 160 kilometara na sat", ističe Petko Stanojević, generalni direktor ŽRS.

To preduzeće će u međuvremenu, napominje, dobiti ugovorene četiri garniture putničkih talgo vozova iz Španije, osavremeniti 12 električnih lokomotiva, dok s kompanijama iz Poljske, Slovačke i Srbije pregovara o kupovini ukupno 600 teretnih vagona.

"Time bismo obnovili postojeći vozni park od 1.000 dotrajalih vagona čiji životni vijek ističe za dvije godine, te u srednjoročnom periodu u potpunosti modernizovali željeznički prevoz u RS", zaključio je Stanojević.

Izvor Nezavisne novine