BANJALUKA – Ombudsman u bankarstvu, čiji će primarni zadatak biti da efikasnije zaštiti prava i interese korisnika finansijskih usluga u Republici Srpskoj, trebalo bi da počne s radom u toku ovog mjeseca, potvrdili su u Agenciji za bankarstvo Republike Srpske.

U Agenciji kažu da su prema odredbama Pravilnika o ombudsmanu za bankarski sistem RS, koji je donesen u maju ove godine, pokrenute aktivnosti na uspostavljanju ombudsmana, koji će uskoro početi da radi na promovisanju i zaštiti prava i interesa fizičkih lica koja koriste bankarske usluge u svrhe koje nisu namijenjene njihovoj poslovnoj djelatnosti ili drugoj komercijalnoj.

– U praksi to znači da ombudsman razmatra prigovore korisnika finansijskih usluga, daje odgovore, preporuke i mišljenja, te predlaže mjere za njihovo rješavanje. Takođe, posreduje u mirnom rješavanju spornih odnosa korisnika finansijskih usluga i finansijskih organizacija bankarskog sistema. Ombudman će izdavati opšte smjernice ili preporuke o posebnim standardnim uslovima ili aktivnostima za primjenu dobrih poslovnih običaja u poslovanju finansijskih organizacija, pružati informacije o pravima i obavezama korisnika finansijskih usluga i slično – naveli su iz Agencije.

U postupku po prigovorima korisnika finansijskih usluga ombudsman obezbjeđuje zaštitu njihovih prava i interesa kroz postupak razmatranja prigovora, davanjem preporuka, te predlaganjem mjera za rješavanje prigovora, kao i kroz postupak posredovanja u mirnom rješavanju spornih odnosa, kada ocijeni da iz osnova prigovora može doći do sudskog spora.

U Udruženju žiranata u BiH skeptični su kada je u pitanju rad budućeg ombudsmana u bankarstvu. Kažu da će njegova uloga uglavnom biti savjetodavna, te da u praksi neće značajano doprinijeti stvarnoj zaštiti onih koji su prevareni i primorani da otplaćuju tuđe kredite.

– Smatramo da je izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za bankasrtvo RS, kojim je predviđena institucija ombudsmana, samo ukinuta kontrolna uloga koju je Agencija imala. Ti poslovi će sada biti prebačeni na ombudsmana čiji posao će se svoditi na puko dijeljenje savjeta i mišljenja od kojih neće biti prevelike koristi – smatra predsjednik Udruženja žirana u BiH, Jovica Cvjetković.

Oko 200.000 prevarenih žiranta u BiH, od kojih je oko polovina u RS, ističe Cvjetković, zahtijeva efikasnije mehanizme zaštite.

– Tražimo izmjenu seta zakona, među kojima je Zakon o izvršnom postupku, kojim bi se omogućilo da banke prije nego što opterete žiranta iskoriste sve druge moguće metode naplate od klijenta koji je uzeo sredstva od njih, što sad nije slučaj, kao i niza drugih zakona kojim bi bila regulisana ova pitanja – kazao je Cvjetković.

U bankama kažu da nemaju ništa protiv uvođenja ombudsmana u bankarstvu, uz napomenu da će im njegov rad pomoći da uspostavljaju kvalitenije odnose s klijentima i lakše rješavaju eventualne nesporazume.

– Sve prigovore koje imamo od strane klijenata i koje mi imamo prema njima prvo pokušavamo riješiti sami kako bi postigli dogovor. Ukoliko to nije moguće, pomoć stručne organizacije, odnosno ombudsmana, svakako će dobro doći – rekao je direktor NLB Razvojne banke, Radovan Bajić.

On je istakao da se sve nesuglasice koje nastanu u odnosu s klijentima mogu riješiti, ali da je samo jedno rješenje kada je u pitanju dug, da bude otplaćen.

Najviše prigovora sudužnika

Agencija za bankarstvo je za prva tri mjeseca ove godine za šest banaka uputila ukupno 75 prigovora. Najveći broj prigovora odnosio se na sudužnike, zatim na obračune kamata, uslove kreditiranja i slično.

– Klijenti MKD podnijeli su u istom periodu 39 prigovora, a najviše njih odnosilo se na zahtjeve korisnika kredita za obustavu izvršenja sudskih rješenja, uz obrazloženje da će početi s otplatom potraživanja, te na zahtjeve za potpuno oslobađanje od plaćanja potraživanja, uz obrazloženje da nisu u mogućnosti otplatiti potraživanje. Prigovore sudužnika uputilo je 17 korisnika kredita – naveli su iz Agencije.

Izvor Agencije