Svađa oko indijske maloprodajne kompanije suprotstavila je najveću svjetsku e-trgovinu “Amazon” i najveću indijsku kompaniju “Reliance”.

Kompanije su se našle u sporu jer su obje sklopile zasebne dogovore i istim indijskim dobavljačem – “Future Groupom”. Analitičari smatraju da bi pravna bitka u kojoj se američki gigant suočava s lokalnom perjanicom koja ima prednost domaćeg trenera, mogla oblikovati rast e-trgovine u Indiji u sljedećim godinama, piše BBC.

“Mislim da je ovo velika stvar. “Amazon” nikad nije imao ovakvog suparnika ni na jednom tržištu”, kaže Satish Meena, viši analitičar konsultantske firme “Forrester”.

Amazon je svog osnivača Džefa Bezosa učinio najbogatijim čovjekom svijeta (iako je u međuvremenu izgubio tu titulu) te transformisao globalnu maloprodaju. No, izvrši direktor “Reliancea” i najbogatiji Indijac, Mukeš Ambani, takođe ima sličnu reputaciju. Analitičari smatraju da će njegovi maloprodajni planovi predstavljati izazov “Amazonu”, kao i FlipKartu, kojem je vlasnik “Walmart”. “Amazon” agresivno širi svoju prisutnost u Indiji, gdje se nada profitirati na rastućem tržištu e-trgovine. “Reliance” takođe planira proširiti svoju e-trgovinu i svoje poslovanje mješovitom robom.

Bitka za “Future Group”
“Future Group” nedavno je sklopio ugovor s “Reliance Industriesom” o prodaji maloprodaje vrijedne 3.4 milijarde dolara. Od 2019. godine “Amazon” posjeduje 49 posto dionica “Future Couponsa”, što mu daje indirektni vlasnički udio u “Future Retailu”. “Amazon” tvrdi da je tom kupovinom dionica “Future Groupu” onemogućena prodaja odabranoj grupi indijskih kompanija, između ostalih i “Relianceu”.

“Future Retail”, koji uglavnom čine fizičke trgovine, teško je pogođen pandemijom i tvrdi da je dogovor s “Relianceom” ključan za spašavanje kompanije. Posljednja runda na sudu pripala je “Future Groupu”. Prošlog ponedjeljka, visoki sud u Delhiju poništio je odluku od prethodnog tjedna kojom se prodaja zaustavlja. “Amazon” je uložio žalbu.

Ako se dozvoli “Relianceova” kupovina, to bi njegovu maloprodajnom ogranku omogućilo pristup više od 1800 trgovina u 420 indijskih gradova, kao i veleprodajnom i logističkom ogranku “Future Groupa”.

“Reliance ima novac i uticaj koji je potreban na ovom tržištu, ali nema stručnost za vođenje e-trgovine”, kaže Meena za BBC.

Ako “Amazon” uspije u svojim namjerama, usporit će planove ključnog konkurenta za proboj u e-trgovinu. “Amazon” i Reliance spremni su se boriti za indijsko tržište zbog izuzetnog potencijala za rast.

“Ne postoji nijedno drugo tržište nakon SAD-a i Kine koje pruža takve prilike”, smatra Meena.

Indijski maloprodajni sektor vrijedi 850 milijardi dolara, ali trenutno se samo jedan mali dio odnosi na e-trgovinu. No, Forrester ukazuje da će indijsko tržište rasti 25.8 posto godišnje i 2023. godine dosegnuti 85 milijardi dolara. Zbog toga je u e-trgovini sve veća gužva, a tržište je sve konkurentnije. Osim “Amazona”, “WalMart” je takođe sklopio partnerstvo s domaćim brendom e-trgovine FlipKartom. Uključio se čak i Facebook, plativši 5.7 milijardi dolara za 9.9 posto udjela u Jio Platformsu, kojem je većinski vlasnik “Reliance Industries”.

Mješovita roba najveći je zalogaj u maloprodaji u Indiji jer na to otpada oko polovine ukupne potrošnje. Trenutno u e-trgovini dominiraju dugotrajni proizvodi poput mobitela. No, pandemija je ubrzala prelazak na e-trgovinu i kad su u pitanju svakodnevne potrepštine, dijelom i zato što Indija ima jedan od najstrožih lockdowna.

“Mješovita roba postaje glavno bojište”
“Ljudi su zatvoreni u kućama, pa sve više njih koristi online usluge. Mješovita roba postaje glavno bojište, a covid-19 je to samo ubrzao”, kaže Himanshu Bajaj iz konzultantske kompanije “At Kearney”.

Ovaj visokooktanski sukob između dvojice globalnih bogataša pokazuje koliko je tržište s najvećim potencijalom rasta na svijetu važno Bezosu i Ambaniju. To je takođe pokazatelj kako je stranim ulagačima teško poslovati u Indiji. Amazon je samo posljednja na popisu poznatih stranih kompanija koje nisu uspjele natjerati svoje indijske partnere da slijede naloge inostranih arbitara, nego su se morale obratiti domaćim sudovima. Indija je nedavno izgubila dvije velike međunarodne arbitraže u poreskim sporovima protiv Cairn Energyja i telekomunikacijskog giganta Vodafon.

“Nema sumnje da će strani ulagači sa zaprepaštenjem gledati na ovu i slične situacije. Ova odluka poslaće signal da Indija nije pouzdano mjesto za ulaganje i poslovanje”, rekao je za BBC Rupa Subramanya iz Asia Pacific Foundationa of Canada.

“Amazon” vjerojatno neće odustati bez borbe, ne samo zato što bi ova akvizicija dala “Relianceu” ono što analitičari nazivaju “besprimjernom prednošću”. No, kad se nađe nasuprot domaćem konkurentu poput “Reliancea”, “Amazon” nije u ravnopravnom položaju.

Vladina pravila zabranjuju inostranim e-trgovačkim kompanijama da drže vlastite proizvode ili prodaju privatne brendove direktno kupcima, što se smatra protekcionističkom politikom u korist lokalne maloprodaje. “Amazon” se takođe suočava s rastućim pritiskom kroz strože norme o korištenju podataka i sve češćim pozivima na samostalnost indijskog premijera Narendre Modija, zaključuje BBC. (Index.hr)