BANJALUKA – Autoprevoznici iz RS blokirali su danas sve carinske terminale u ovom entitetu nezadovoljni izmjenom Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja licenci za obavljanje međunarodnog drumskog prevoza.

U Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH saopštili su da zbog ove blokade ne mogu da carine robu čime dnevno gube između 15 i 20 miliona KM prihoda. Upozorili su i da bi zbog obustave uvoza i izvoza robe moglo doći do problema finansiranja svih nivoa vlasti.

"UIO dnevno naplati između 15 i 20 miliona KM od zakonom predviđenih uvoznih dažbina. Ako bude nastavljena blokada carinskih terminala država, entiteti i niži nivoi vlasti ostaće bez ovih prihoda", upozorili su iz UIO, naglašavajući da bi velike gubitke mogli imati i privrednici u BiH, a pogotovo oni koji uvoze i izvoze lako kvarljivu robu, koja carinsku proceduru mora proći što je moguće brže.

U Udruženju prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS istakli su da će i pored obećanja koja su juče dobili od Rude Vidovića, ministra transporta i komunikacija BiH, ostati na graničnim prelazima i cestama do konačnog rješenja.

"Predloženo nam je da primjena ovog pravilnika bude prolongira do decembra, kako bi u međuvremenu bio izmijenjen, ali mi to ne prihvatamo", rekao je Nikola Grbić, predsjednik ovog udruženja, dodajući da slična obećanja iz ranijeg perioda nisu dala nikakve rezultate.

Kazao je da su njihove prijedloge podržali prevoznici iz cijele BiH.

"Svi tražimo da sporni pravilnik bude stavljen izvan snage, jer će zbog njega 60 posto autoprijevoznika ostati bez posla", istakao je Grbić, dodajući da je trenutno na cestama RS oko 1.200 kamiona, koji će ostati na graničnim prijelazima i cestama dok sporna odluka ne bude ukinuta.

Ministar transporta i komunikacija BiH Rudo Vidović rekao je da je uputio Vijeću ministara zahtjev za održavanje vanredne sjednice na kojoj bi bio usvojen zaključak da se od Granične policije BiH zatraži prolongiranje primjene spornog pravilnika do 8. decembra kako bi bio ostavljen rok prevoznicima da eventualno mogu pokrenuti izmjene Pravilnika.

Vidović je naglasio da je država prema Ustavu i Zakonu o međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prevozu putnika isključivo nadležna za izdavanje licenci, te da je certifikacija vozača obavezna prema direktivama EU.

Predstavnici njegovog ministarstva demantovali su navode prevoznika iz RS da licenciranje i osposobljavanje vozača košta hiljade KM, naglasivši da licenca košta samo pet KM i da vrijedi pet godina, dok vozači plaćaju edukaciju 234 KM, te 160 KM polaganje ispita.

Izrazio je žaljenje što se transportna politika kreira kroz blokade, te kazao da se u cijelom slučaju naslućuje politizacija, pomenuvši pri tom pismo koje je mu je uputio premijer RS Milorad Dodik.

Međunarodni prevoznici tereta okupljeni u Udruženje pri Spoljnotrgovinskoj komori BiH ustvrdili su da iza protesta u RS stoje prevoznici koji ne plaćaju obaveze prema svojim zaposlenicima i državi, te samim tim ne ispunjavaju kriterije koji se Pravilnikom traže. U Ministarstvu saobraćaja i veza RS, kažu da su oni u julu i septembru, zajedno sa prevoznicima upućivali inicijative za izmjenu Pravilnika Ministarstvu komunikacija i transporta BiH, ali da nisu dobili odgovor.

Predstavnici Udruženja međunarodnih cestovnih prevoznika putnika BiH podržavaju zahtjeve prevoznika iz RS da sporni pravilnik o licenciranju bude dopunjen i izmijenjen.

Iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH apelovali su da što prije bude nađeno rješenje problema u vezi sa izdavanjem licenci za međuanorndi drumski prevoz i omogući redovan i nesmetan rad svih carinskih ispostava u BiH.

Izvor Agencije