BANJALUKA – Petodnevne blokade carinskih terminala u RS izazvale su kolaps u privredi RS, a Uprava za indirektno oporezivanje BiH upozorila je da bi uskoro svi nivoi vlasti BiH mogli ostati bez izvora finansiranja. Država, entiteti, kantoni i opštine u BiH od uvoznih dažbina dnevno naplate i do 20 miliona KM.

Najave nisu optimistične, jer je oko 2.000 prevoznika u štrajku odbilo ponudu ministra transporta i komunikacija BiH Rude Vidovića da se rok za licenciranje u drumskom prevozu produži do 8. decembra. Blokada svih carinskih terminala u RS se nastavlja.

U krugu carinskog terminala u Gradiški juče je stotinak nervoznih vozača kamiona čekalo rasplet štrajka kolega. Izlaz i ulaz terminala bili su blokirani, a prolazili su kvarljiva roba i tovari stoke. Nihad Osmančević iz Gradačca četiri dana ne može da ocarini robu. «Zarobljen» mu je kamion banana koje su već kalirale. Drago Renić prevozi nameštaj iz Poljske u Bihać, a Muhamed Buljubašić gnojivo iz Belgije u Tešanj. Svi su zaustavljeni, a štete se stalno uvećavaju.

Ako bude nastavljena blokada, izvoznicima prete i raskidi ugovora sa ino partnerima, a neki već smanjuju obim proizvodnje, jer ne mogu uvezu sirovinu i ambalažu.

Generalni direktor fabrike za preradu voća i povrća „Vitaminka“ Banjaluka Žarko Mikić kaže da je ovo preduzeće u velikim problemima i da već rade smanjenim kapacitetom.

«Na našem tržištu nema dovoljno voća i povrća i moramo da uvozimo. Ponestaje nam i ambalaže. Ne možemo više da izdržimo nijedan dan», upozorava Mikić. Napominje da su gubici već ogromni. «Imamo tri kamiona paprike na Rači, nemamo kontinuitet proizvodnje, a bez ambalaže propada i sirovina koje je već u pogonu», objašnjava on. Dodaje da ni proizvodi, koje «Vitaminka» izvozi, ne mogu da pređu granicu, pa preti opasnost od penala ino partnera.

Direktor prijedorske fabrike keksa i vafla «Mira» Miroslav Turnšek kaže da štrajk prevoznika trenutno ne utiče na poslovanje, jer imaju dovoljno sirovine, ali samo za narednih sedam dana. «Ako blokada bude potrajala, verovatno ćemo morati da obustavimo proizvodnju», kaže Turnšek i podseća da «Mira» plasira na strana tržišta 82 odsto svojih proizvoda pa je situacija ozbiljna.

Direktorka «Skontoproma», tekstilnog preduzeća iz Prijedora, Elizabeta Josipović tvrdi da zbog štrajka već imaju ogromne štete. «Naši kamioni stoje s obe strane granice. Dnevno izvozimo robu vrednu 100.000 evra i za svaki zastoj kamiona plaćamo penale. Ako ovako potraje- propašćemo“, kaže ona.

Đorđe Slavinjak, direktor i vlasnik bijeljinskog “Spektar drinka”, kaže da je i ovaj protest kamiondžija potvrdio da država ne vodi računa o primenjivosti odluka i iznosu nameta na privredu.

Podsećamo, Udruženje prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS pokrenulo je štrajk tražeći ukidanje novog pravilnika o licenciranju po kome vozači plaćaju skuplje licence i moraju da imaju depozit u bankama od 9.000 evra po vozilu. Prevoznicima su se juče pridružile kolege iz Brčkog koji će ubuduće “držati” blokiran prelaz u Orašju, a zbog zakrčenja u RS, stvorena su uska grla na šest graničnih prelaza u FBiH. Ako u naredna dva dana ne bude ukinuta primena novog pravilnika o licenciranju vozača, štrajkači ne isključuju mogućnost i obustave putničkog saobraćaja na granicama. Po najavama ministra Vidovića, zbog štrajkača će narednih dana biti sazvana i vanredna sednica Saveta ministara BiH.

Predsednik Područne privredne komore u Bijeljini Mihajlo Vidić ocenjuje da su štete po privredu neprocenjive. “Matematički ne možemo izraziti iznos štete, jer je nemoguće izračunati o kolikoj količini robe je reč i koliko se radnih časova izgubi zbog štrajka”, kaže Vidić. Iz enitetskih privrednih komora su poručili da sa primenom spornog pravilnika treba sačekati dok ne počne njegova primena u okruženju i zemljama EU. 

Izvor Agencije