BANJALUKA – “Vitaminkin” ajvar, sir trapist, rakija drenja samo su neki od proizvoda iz Republike Srpske koji se izdvajaju svojim kvalitetom i prepoznatljivošću i mogu da postanu zaštićeni brendirani proizvodi, kojih u BiH još uvijek zvanično nema.

Međutim, da bi neki proizvod ili usluga postala brend, osim kvaliteta koji je neupitan, neophodno je ispuniti druge zahtjeve koje nameće savremeno tržište, kao što je vizuelni identitet, standardizacija ili dosljednost, istaknuto je na prvoj Konferenciji o marketingu i brendiranju, koja je, u organizaciji Ministarstva trgovine i turizma RS, održana u Banjaluci.

Biljana Rađenović, stručnjak za marketing i brendiranje, smatra da je tržište Srpske zrelo za bredniranje, koje je preduslov konkurentnosti na tržištu.

– Osnovno što mora da ima neki brend jeste kvalitet, koji ne smije biti doveden u pitanje, potom mora proći proces standardizacije, jer ne možemo isti proizvod danas ponuditi u jednom obliku, a sutra u drugom. Slijedi ime, znak, simbol, vizuelni identitet i, naravno, dosljednost – pojasnila je Rađenovićeva, dodajući da je potrošač taj koji na kraju ocjenjuje vrijednost brenda.

Žarko Mikić, generalni direktor banjalučke "Vitaminke", rekao je da proizvođačima više nije dovoljan kvalitet i tradicija, već moraju voditi računa i o zahtjevima savremenog kupca.

– Mi angažujemo stručnjake, koja nam pomažu oko dizajna, pakovanja, znaka i logotipa naših proizvoda. Za amabalažu izdvajamo onoliko sredstava koliko i za sirovine, da bi se prilagodili potrošačima – rekao je Mikić i dodao da su osim ajvara, koji je prepoznatljiv na prostoru BiH i EU, neki od prepoznatjivih brendova ovog preduzeća paprika punjena kupusom, pekmez koji se pravi na tradicionalni način, te stoodstotoni voćni sokovi.

Predrag Gluhaković, ministar trgovine i turizma RS, istakao je važnost Konferencije u informisanju proizvođača kako da u lancu proizvodnje izdvoje neki proizvod, zaštite ga i stvore autohtoni prizvod s ovih prostora.

– Kroz Strategiju razvoja trgovine RS stvaramo uslove da se na savremen način brend plasira na tržište, a planiramo da uradimo još nekoliko zakonskih i podzakonskih akata, da bismo omogućili da naše laboratorije izdaju potrebne sertifikate – naveo je Gluhaković.

    Jedan od brendova Srpske koji ima tradiciju dugu preko 150 godina je originalni sir trapist koji proizvode redovnici samostana "Marija Zvijezda" iz Banje Luke.

    – Zbog nepostojanja zakonske regulative u BiH, kojom bismo zaštitili naš proizvod, mi smo ime i log zaštitili preko Agencije za intelektualno vlasništvo BiH. Isto smo uradili i kod Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo u Ženevi. Drago nam je da se o ovom počelo govoriti u RS jer zaštitom brendiranih proizvoda štitimo domaću proizvodnju – rekao je Draženko Budimir, prestavnik samostana

Izvor Agencije