BANJALUKA – Predsjednik Vlade Republike Srpske Aleksandar Džombić ističe da će procenat angažovanja domaćih preduzeća u izgradnji dionice autoputa Banjaluka – Doboj biti veći od predugovorom predviđenih 45 odsto i da će domaće firme u naredne tri godine zaraditi između 300 i 400 miliona evra.

“Kineska kompanija `China Road & Bridge Corporation` spremna je da angažuje domaće proizvođače, jer se uvjerila u njihov kvalitet. Imala je sastanke sa svim preduzećima iz Srpske i siguran sam da će s njima ostvariti jako uspješnu saradnju na izgradnji ove dionice autoputa“, rekao je Džombić.

Podsjećajući da je predračunska vrijednost projekta nešto veća od 400 miliona evra, Džombić je naveo da i pomenutih 45 odsto znači skoro 200 miliona evra prihoda domaćim firmama.

“Uvjeren sam da će taj procenat biti i veći i da će u naredne tri godine, koliko će trajati izgradnja, naše firme prihodovati između 300 i 400 miliona evra. To bi značilo osposobljavanje tih firmi, čuvanje radnih mjesta, otvaranje novih, kao i korist i za njihove kooperantne, a ima ih mnogo”, napomenuo je Džombić.

On je rekao da će Srpska, kada sklopi konačan ugovor, dobiti garancije kineske kompanije da će posao biti izveden u roku od tri godine, odnosno do 2014.

Potpisivanje predugovora predstavlja prvi korak u finalizaciji ovog projekta i   preduslov je za početak procedure kod Kineske izvozne banke, koja ovaj posao kreditno prati.

Džombić je istakao da je riječ o kreditu na rok od 15 godina sa grejs periodom od tri godine, koliko je neophodno za izvođenje radova, uz kamatnu stopu između četiri i pet odsto na godišnjem nivou.

Na pitanje da li će kredit značiti novo veliko zaduženje Srpske, Džombić je rekao da nije riječ o trenutnom zaduženju, već će se novac sukcesivno povlačiti, u skladu sa dinamikom radova.

On je naveo da Srpska godišnje sa kamatama otplati oko 200 miliona KM unutrašnjeg i spoljnog duga, što znači da će u naredne tri do četiri godine biti otplaćeno najmanje 500 do 600 miliona, bez kamata.

Govoreći o konstrukciji autoputa, Džombić je objasnio da analize naplate prihoda na autoputu i akciza od 10 feninga, koja se dobija od maloprodajne cijene litre goriva na nivou BiH, koje su rađene u “Autoputevima Srpske“, ministarstvima saobraćaja i veza i finansija, ukazuju da će to biti sasvim dovoljno da se otplaćuje ovo kreditno zaduženje.

“Možda će prvih godina trebati neko učešće budžeta, ali ne tako značajno. U kasnijem periodu očekujemo i višak prihoda. Dakle, analize su pokazale da se radi o isplativoj dionici“, zaključio je Džombić, ocijenivši da se zato ne treba bojati dodatnog zaduženja.

Trenutno zaduženje Republike Srpske je između 42 i 43 odsto u odnosu na bruto društveni proizvod , što je oko 3,5 milijardi KM, od čega na spoljni dug otpada oko dvije milijarde – navodi premijer.

On je istakao da kineska kompanija ima veliko iskustvo, visoku tehnologiju, da je radila na velikim infrastrukturnim projektima u Kini i oko 60 zemalja svijeta, te da ima ogromne godišnje prihode.

Prema njegovim riječima, u 2010. godini taj prihod iznosio oko 10 milijardi dolara, a prihod korporacije kojoj pripada 40 milijardi.

“Radi se sigurno o jednoj respektabilnoj kompaniji koja ima iskustvo, znanje i mogućnost da izvede i najzahtjevnije infrastrukturne radove tako i ovu dionicu od 72 kilometra”, naglasio je Džombić.

On je pojasnio da će dio radova i geološka istraživanja početi već u narednih nekoliko mjeseci, a oni suštinski infrastrukturni u martu naredne godine.

Prema njegovim riječima, ovim ugovorom dobijena je finasijska konstrukcija za čitavu dionicu autoputa, što daje sigurnost za završetak radova u roku.

„Najskuplja je investicija ona koja dugo traje, a mi ćemo sa ovom finansijskom konstrukcijom početi obezbjeđivati prihode na ovoj dionici i biti sposobni da vraćamo kredit Kineske izvozne banke” – istakao je premijer Srpske.

Džombić je napomenuo da će predugovor stupiti na snagu kada ga odobri Vlada Srpske, zaključivanjem ugovora o kreditu između Vlade i Kineske EXIM banke i davanjem saglasnosti Narodne skupštine Srpske na kreditno zaduženje Srpske.

Direktor JP "Autoputevi RS" Dušan Topić je komentarišući planiraju izgradnju dionice autoputa Glamočani – Banjaluka – Mrkonjić Grad – Mliništa – granica sa FBiH rekao da je svoju zainteresovanost iskazala jedino firma "Hidroelektra-inženjering" iz Zagreba sa partnerima "EMS Holding GmbH" iz Njemačke.

On je kazao da se javni poziv za dodjelu koncesije za izgradnju ove dionice autoputa zatvara 2. septembra.

– Do sada se na javni poziv prijavila samo jedna firma "Hidroelektra-inženjering". Nove prijave u idućih sedam dana neće stizati, jer je samo ova kompanija sa svojim partnerom preuzela tendersku dokumentaciju za koju je bio određen rok za preuzimanje, a koji je istakao – naglasio je Topić i dodao da je ova kompanija početkom godine podnijela i samoinicijativnu ponudu za gradnju pomenute dionice autoputa.

Prema Topićevim riječima, "Hidroelektra-inženjering" treba da dostavi svoju ponudu za izgradnju dionice autoputa od Banjaluke do Mliništa u FBiH do 2. septembra, ali će taj rok najvjerovatnije biti produžen do 2. oktobra ove godine.

– "Hidroelektra-inženjering" i "EMS Holding GmbH" su zatražile da im se produži rok za dostavljanje ponude kako bi mogli da prikupe kompletniju dokumentaciju. Njihov zahtjev najvjerovatnije će biti odobren, jer želimo da ponuda koju dostave bude što potpunija i kvalitetnija – rekao je Topić i dodao da će ponuda koju dostavi firma iz Zagreba biti detaljno razmotrena.

Javni poziv za dodjelu koncesije za izgradnju autoputa od Banjaluke do Mliništa u FBiH raspisan je krajem juna ove godine.

U Ministarstvu saobraćaja i veza RS ranije su kazali da se koncesija za projektovanje, izgradnju, finansiranje, održavanje i korišćenje autoputa Glamočani – Banjaluka – Mrkonjić Grad – Mliništa – granica sa FBiH dodjeljuje se na rok od 30 godina, s tim da se taj rok može produžiti, ali ne duže od 50 godina.

– Koncesija će biti dodijeljena koncesionaru koji bude imao obezbijeđenu depozit ili bankarsku garanciju za iznos od 30 miliona evra. Koncesionar je dužan da dostavi i studije ekonomske opravdanosti – kazali su u Ministarstvu saobraćaja.

Naglasili su da će se izgradnjom autoputa Glamočani – Banjaluka – Mrkonjić Grad – Mliništa – granica sa FBiH povećati priliv sredstava u budžet RS kroz plaćanje poreza i doprinosa, ali će se odraziti i na regionalni razvoj opština kroz koje prolazi autoput.

– Izgradnja ovog autoputa predstavlja sastavni dio putnog pravca koji povezuje zemlje centralne i istočne Evrope sa planiranim koridorom jadransko-jonskog autoputa – naglasili su u Ministarstvu saobraćaja RS.

U Ministarstvu saobraćaja i veza RS kazali su da je trasa autoputa Glamočani – Banjaluka – Mrkonjić Grad – Mliništa – granica sa FBiH preuzeta iz Prostornog plana RS do 2015. godine, dok je grad Banjaluka koridor budućeg autoputa ugradila u Urbanistički plan grada za period od 2008. do 2020. godine.

Izvor Agencije