BRISEL – Evropska istraga o kineskim javnim subvencijama za električne automobile mogla bi dovesti do značajnog povećanja carina na te automobile u EU, rekao je u nedjelju evropski povjerenik za unutrašnje tržište Thierry Breton.
“Uopšteno, ako pogledamo što se događa, to (kineske subvencije) dovodi do povećanja carina od 10 do 20 posto”, rekao je za francuski televizijski kanal LCI.

Breton je, međutim, ostao oprezan u pogledu ishoda postupka.

Predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen u srijedu je najavila otvaranje istrage o kineskim javnim subvencijama za električne automobile, kako bi se evropska industrija obranila od onoga što se smatra “vještačko niskim” cijenama.

Ako na kraju istrage Komisija utvrdi kršenja trgovinskih pravila, mogla bi nametnuti kaznene carine na kineska vozila, rizikujući “trgovinski rat” s Pekingom.

“Danas u EU postoji carina od 10 posto na električna vozila koja dolaze iz Kine, a u Sjedinjenim Državama je 27,5 posto”, istakao je Breton.

Tijekom istrage, EU će posmatrati “direktne ili indirektne subvencije” koje primaju proizvođači u Kini, rekao je.

“Biće i razgovora s kineskim vlastima, s proizvođačima automobila”, najavio je Breton, dodavši da će se to odnositi na “sve automobile proizvedene u Kini, bez obzira na marku”.

Stručnjaci procjenjuju da je cjenovna prednost kineskih vozila u odnosu na ona proizvedena u Evropi oko 20 posto.

Ali tamo gdje Brisel sumnja na nezakonite postupke, Peking jednostavno vjeruje da ubire plodove svojih ulaganja.

Prema Kini, evropski pristup je “otvoreni protekcionizam” i “negativno će uticati na privredne i trgovinske odnose između Kine i Evropske unije”.

Kina već dugo razvija motore za električne automobile i preuzela je vodstvo nad Evropom, posebno u baterijskim tehnologijama.

Njegovi se proizvođači oslanjaju na svoje ogromno domaće tržište da bi se sada preselili u inostranstvo u velike bogate privrede od kojih imaju koristi.

EU bi se mogla “navući” na kineske baterije kao što je bila na rusku energiju

Evropska unija bi do 2030. mogla postati jednako ovisna o Kini za litij-ionske baterije i gorivne ćelije kao što je bila ovisna o Rusiji za energiju prije rata u Ukrajini, osim ako ne preduzme snažne mjere, navodi se u dokumentu pripremljenom za lidere EU.

Dokument, do kojeg su došli novinari Rojtersa, biće temelj rasprava o evropskoj ekonomskoj sigurnosti tokom sastanka lidera EU u Granadi u Španiji 5. oktobra.

Zabrinuti rastućom globalnom samouvjerenošću i ekonomskom težinom Kine, lideri EU će raspravljati o prijedlozima Evropske komisije za smanjenje rizika da Evropa bude previše ovisna o Kini i potrebi diverzifikacije prema Africi i Latinskoj Americi.

Navodi se da će zbog prirode obnovljivih izvora energije poput sunca ili vjetra, Evropa trebati načine za skladištenje energije kako bi postigla svoj cilj neto nulte emisije ugljičnog dioksida do 2050. godine.

“Ovo će dramatično povećati našu potražnju za litij-ionskim baterijama, gorivnim ćelijama i elektrolizerima, za koju se očekuje da će se u idućim godinama povećati između 10 i 30 puta”, stoji u dokumentu koji je pripremilo špansko predsjedanje EU.

Iako EU ima jaku poziciju u međufazama i fazama sklapanja proizvodnje elektrolizera, s više od 50% globalnog tržišnog udjela, uveliko se oslanja na Kinu za gorive ćelije i litij-ionske baterije ključne za električna vozila.

“Bez provedbe snažnih mjera, evropski energetski ekosistem bi do 2030. mogao imati ovisnost o Kini drugačije prirode, ali sa sličnom oštrinom, od one koju je imao o Rusiji prije invazije na Ukrajinu”, navodi se.

Prema Evropskoj komisiji, 2021. godine, godinu prije ruske invazije na Ukrajinu, EU je preuzela više od 40% ukupne potrošnje gasa, 27% uvoza nafte i 46% uvoza ugljena iz Rusije.

Prekid kupovine gasa iz Rusije izazvao je šok cijena energije u EU i porast potrošačke inflacije, prisilivši Europsku centralnu banku da naglo podigne kamatne stope u potezu koji je zauzdao ekonomski rast.

Litij-ionske baterije i gorivne ćelije nisu jedino područje ranjivosti EU, navodi se u dokumentu.

“Sličan scenarij mogao bi se odvijati u digitalno-tehnološkom prostoru”, stoji u dokumentu.

“Prognoze sugerišu da će potražnja za digitalnim uređajima kao što su senzori, dronovi, poslužitelji podataka, oprema za pohranu i mreže za prenos podataka naglo porasti u ovoj deceniji. EU ima relativno jaku poziciju u posljednjem, ali pokazuje značajne slabosti u drugim područjima”, navodi se.

Do 2030. godine ova bi ovisnost o inostranstvu mogla ozbiljno spriječiti povećanje produktivnosti koje je hitno potrebno evropskoj industriji i sektoru usluga te bi mogla spriječiti modernizaciju poljoprivrednih sistema koji su ključni za rješavanje klimatskih promjena. (Seebiz)