BANJALUKA – Zbog manjeg pada cijena polovnih vozila u Njemačkoj i disciplinovanih njemačkih vozača koji vode računa o održavanju, a automobile voze po dobrim putevima, najveći broj građana BiH želi svoj polovni automobil uvesti iz te zemlje.

Međutim, sudeći prema informacijama koje smo dobili u Njemačkom auto-moto klubu (ADAC), mnogi građani država koje nisu članice EU ne znaju za posebne privilegije koje ta zemlja omogućava za uvoz polovnih vozila iz nje.

Kako su rekli za “Nezavisne”, Njemačka nudi kupcima koji vozila izvoze iz EU mogućnost da izvrše povrat poreza na dodanu vrijednost (PDV), koji u Njemačkoj od sredine ove godine iznosi 16 odsto, a do tada je bio 19 odsto.

Da bi građani BiH mogli dobiti povrat PDV-a na polovni automobil koji su kupili u Njemačkoj, potrebno je da nađu prodavača polovnih vozila u Njemačkoj koji tu mogućnost nudi. Naime, neki auto-placevi ne žele ponuditi ovu mogućnost, pa građani treba da se informišu i zatraže da tu mogućnost unese u ugovor o prodaji.

Iz Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH “Nezavisnim” je, takođe, ukazano na još jednu relativno skorašnju novinu – ako građanin kupuje vozila njemačke proizvodnje, poput folksvagena, BMW-a, audija i mercedesa, osim obrasca EUR-1 kojim se  dokazuje evropsko porijeklo, treba znati da bh. organi sprovode dodatne provjere, a dok se čeka na rezultate provjere, potrebno je položiti garanciju ili obezbijediti eventualni carinski dug u slučaju negativne provjere. U ovom slučaju radi se o skandalu u vezi s izduvnim glasovima koji je prije nekoliko godina pogodio njemačke proizvođače, pa je potrebno provjeriti da li prodato vozilo spada u grupu onih koji se ne smiju izvoziti. Svako ko uvozi automobil može na stranici https://www.gansel-rechtsanwaelte.de/formulare/abgasskandal-online-check prije finalne kupovine sam provjeriti da je to konkretno vozilo obuhvaćeno skandalom. Međutim, u ADAC kažu da ako kupujete vozilo kod dilera, ove provjere se sprovode automatski.

U ADAC su rekli “Nezavisnim” da je za povrat PDV-a potrebno u roku od tri mjeseca od kupovine na spoljnoj granici EU dobiti potvrdu da je vozilo prešlo granicu. Bez te potvrde nemoguće je povratiti PDV.

“Povrat PDV-a treba zatražiti od trgovca koji je vozilo prodao, a ne od njemačke carine ili Finansijske službe”, naglasili su oni za “Nezavisne”.

Osim na spoljnoj granici EU, prodaju automobila potrebno je prijaviti u Carinskoj službi Njemačke u mjestu kupovine, odnosno registracije vozila, a vozilo mora imati važeću potvrdu o tehničkom pregledu odnosno TUV, koji se u Njemačkoj sprovodi svake dvije godine.

U mjestu kupovine potrebno je nabaviti probne tablice i obezbijediti formular EUR-1 uz ostale formalnosti i takse koje mogu koštati nekoliko stotina evra, a treba pitati dilera koji vozilo prodaje da li oni nude ovu vrstu usluge, koja može trajati nekoliko dana od prodaje do izvoza automobila.

Ratko Kovačević, portparol UIO BiH, rekao je za “Nezavisne” da polovno vozilo nakon uvoza mora proći homologaciju u ovlaštenom servisu, nakon čega se odlazi u neku od carinskih ispostava kako bi se izvršilo carinjenje.

Broj uvezenih automobila najmanji u proteklih deset godina

U BiH je od početka godine do kraja avgusta uvezeno 26.127 vozila vrijednosti oko 419 miliona maraka, a ukupno je plaćeno 77 miliona maraka dažbina, rekao je “Nezavisnim” Ratko Kovačević, portparol UIO BiH.

Od ovog broja, nešto manje od 5.000 su novi automobili, dok se ostatak odnosi na polovnjake.

Inače, kako je rekao, prošle godine u istom periodu uvezeno je oko 57.000 automobila, što znači da je pad više od 50 odsto. S obzirom na to da je broj prodatih automobila u BiH 2010. iznosio oko 32.700 i da od tada stalno raste, broj prodatih vozila najmanji je u proteklih 10 godina. (Nezavisne)