Evropa je dala svijetu neke od najvećih proizvođača automobila. No, prema procjeni stručnjaka, izgubila je utrku sa Kinom kada je riječ o budućnosti ove industrije.

Budućnost automobila pripada Kini, smatraju stručnjaci. Kina je vodeća svjetska sila u proizvodnji baterija za električne auomobile, koje su ključne za razvoj cijele ove industrije.

Za Evropu je možda prekasno da sustigne Kinu, piše američki CNN, prenosi BiznisInfo.

Osim toga, predviđanja su da će i evropski proizvođači preseliti svoju proizvodnju u Kinu, rekao je Simone Tagliapietra, analitičar u Fondaciji Eni Enrico Mattei iz Milana.

Ovo bi moglo ugroziti stotine hiljada, ili čak milione radnih mjesta u Evropi.

Proizvodnja električnih autombila u Kini „ima smisla“ jer je tamo najviše kupaca, pa se time zaobilaze carine na uvozna vozila.

Osim toga, proizvođači automobila na taj način su bliže snabdjevačima baterija, koje su ključni dio električnih automobila.

– Logično je da proizvodite električna vozila tamo gdje se proizvode i baterije – rekao je Tagliapietra.

Kina ključni igrač

Oko dvije trećine svjetskih kapaciteta za proizvodnju litijum-jonskih baterija su u Kini, prema podacima konsultantske kuće Wood Mackenzie. Evropa drži samo 1 posto tržišta.

– Postoji nekoliko manjih postrojenja u Evropi, ali ništa značajno – rekao je Gavin Montgomery iz Wood Mackenzieja, čije je sjedište u Londonu.

Kina ima prednost da je najveće svjetsko tržište za električne automobile, sa oko polovine globalne prodaje. Zbog toga i zapadne kompanije investiraju u Kinu.

Volkswagen je najavio prošle godine da će uložiti 12 milijardi u proizvodnju električnih automobila u Kini.

Američka kompanija Tesla gradi fabriku u Šangaju, gdje će se proizvoditi 500.000 električnih automobila godišnje, u poređenju s oko 100.000 u SAD.

I Evropljani investiraju u Kinu

Čak i evropske kompanije koje proizvode baterije investiraju u Kinu, umjesto u Evropu.

Holandska firma Lithium Werks, koja već ima dvije fabrike u Kini, najavila je planove ovog mjeseca za izgradnju novog postrojenja kod Šangaja za 1,6 milijardi eura, sa lokalnim partnerom.

Ovo veliko postrojenje će proizvoditi litijum-jonske baterije za 160.000 automobila godišnje.

Direktor firme Kees Koolen rekao je da investira u Kinu jer je infrastruktura bolja i lakše je dobiti dozvole za gradnju fabrike.

On je dodao da kineska vlada ima dugoročnu viziju za ovu industriju, za razliku od Evrope.

Kina je postavila ciljeve za električna vozila i daje podsticaje kupcima, zbog čega ova industrija cvjeta. Evropa, s druge strane, nije uspjela razviti koherentnu politiku.

Evropska unija to sada pokušava promijeniti. Evropska komisija ove godine je lansirala akcioni plan s ciljem da se kompanije ohrabre da investiraju više u tehnologiju baterija, a ponudila je i više novaca za to. Komisija je upozorila evropske kompanije da će izgubiti uticaj nad lancem snabdijevanja ako ne uspiju izgraditi bolju poziciju na tržištu baterija.

Trenutno najveća firma na svijetu za proizvodnju baterija je kineski CATL. Među najbližim rivalima su japnski Panasonic i južnokorejski Samsung SDI. Panasonic također radi sa Teslom, koji proizvodi vlastite baterije i gradi fabriku u Nevadi.

Sporo prihvatili promjene

Ključni razlog zašto je Evropa zaostala u industriji baterija je to što su evropski proizvođači kasno prihvatili električna vozila i sporo radili na njihovom razvoju.

– Nisu uzimali električna auta ozbiljno jer im se nisu sviđala – rekao je Viktor Irle, suosnivač švedske istraživačke firme EV-Volumes.

Dodao je da su se sve do nedavno veliki evropski proizvođači koncentrisali samo na benzinska vozila. U međuvremenu je kineska industrija električnih vozila cvjetala kroz kompanije kao što su BYD, koju podržava američki investitor Warren Buffett ili pak firmu Geely.

Kina sada ima toliko mnogo proizvođača da neki stručnjaci čak upozoravaju na moguće prezasićenje.

Već je prekasno

Evropa pokazuje neke znake napretka. Švedski proizvođač baterija Northvolt obećao je da će izgraditi fabriku litijum-jonskih baterija u narednih šest godina. No, projekat se već suočava sa problemom finansiranja. Evropska investicijska banka razmatra kredit od 400 miliona eura za ovaj projekt.

No, Evropa će se suočiti sa još jednim velikim problemom. Kina je, naime, posljednjih godina preuzela ključna nalazišta rude od koje se prave baterije, kao što su litijum i kobalt.

– Već je prekasno za evropske kompanije da se pozicioniraju kao veliki proizvođači litijum-jonskih baterija. Taj brod je isplovio – kazao je Irle.