NJU­JORK – Šta je za­je­dničko bri­tan­skom pre­mi­je­ru Bo­ri­su Džon­so­nu, slav­lje­ni­ci­ma rođen­da­na i hi­lja­da­ma učeni­ka ši­rom svi­je­ta? Svi ko­ris­te vi­deo-apli­ka­ci­ju “Zo­om” dok su fi­zički raz­dvo­je­ni usred smrto­no­sne pan­de­mi­je vi­ru­sa ko­ro­na.

Uprkos no­vo­pečenoj sla­vi, kom­pa­ni­ja sa sje­di­štem u Si­li­cijum­skoj do­li­ni pod po­većalom je zbog pri­va­tnos­ti i si­gur­nos­ti nje­zi­nih ko­ri­sni­ka. Na­ime, i “ne­po­zva­ni gos­ti” mo­gu upas­ti na vi­de­o-kon­fe­ren­ci­je.

Apli­ka­ci­ju je kre­irao inženjer Erik Ju­an 2011. go­di­ne, a sa­da na ber­zi di­oni­ca Nas­daq vri­je­di ot­pri­li­ke 35 mi­li­jar­di do­la­ra.

Ju­ano­va strast za ko­mu­ni­ka­cij­skim te­hno­lo­gi­ja­ma seže još u de­ve­de­se­te go­di­ne pro­šlog vi­je­ka ka­da je kao ki­nes­ki stu­dent po­ku­ša­vao pro­naći način da se vi­di sa svo­jom dje­voj­kom, a pri­tom ne pu­tu­je do nje ne­ko­li­ko sa­ti vo­zom.

“Zo­om” je pre­po­znat na trži­štu kao alat za po­slo­vne lju­de i ta­kmiči se za ko­ri­sni­ke s dru­gim kom­pa­ni­ja­ma, uključujući “Mi­cro­soft”, “Fa­ce­bo­ok” i “Goo­gle”.

Od po­ke­ra do sa­hra­ne
Lju­di ši­rom svi­je­ta os­ta­ju kod kuće zbog ri­zi­ka ši­re­nja vi­ru­sa ko­ro­na pa je Zo­om pos­tao uslu­ga za obra­zo­va­nje na da­lji­nu, po­hađanje časo­va, slav­lje­nje rođen­da­na, igra­nje po­ke­ra, vir­tu­al­no učes­tvo­va­nje na crkve­nim obre­di­ma i sa­hra­na­ma.

“Vrlo je je­dnos­ta­van za ko­ri­šte­nje i bes­pla­tan, to je li­je­po”, re­kao je ame­rički učitelj Džas­tin Min­kel, ko­ji pre­da­je učeni­ci­ma ko­ris­teći “Zo­om”.

Ha­os u kući po­put la­ja­nja pa­sa ili plača dje­te­ta može ga omes­ti, ali Min­kel kaže da je pro­na­šao rje­še­nje. Mi­kro­fo­ne učeni­ka je­dnos­ta­vno sti­ša dok ih ne mo­ra opet čuti.

U mar­tu je 200 mi­li­ona lju­di ko­ris­ti­lo Zo­om u po­ređenju s tek 10 mi­li­ona ko­ri­sni­ka na kra­ju pro­šle go­di­ne, na­vo­di Ju­an.

Po­ras­tao je broj vi­deo-po­zi­va i na dru­gim pla­tfor­ma­ma za raz­mje­nu po­ru­ka, What­sAp­pu, Mes­sen­ge­ru i Goo­gle Han­go­ut­su, ali je “Zo­om” pos­tao zvi­jez­da.

Na vi­de­o-kon­fe­ren­ci­ji može učes­tvo­va­ti do 100 lju­di. Prvih 40 mi­nu­ta je bes­pla­tno, a do­da­tne mi­nu­te i uslu­ge mo­gu se ko­ris­ti­ti za 15 do­la­ra mje­sečno.

No, “Zo­om” je uki­nuo ogra­ničenje od 40 mi­nu­ta na bes­pla­tnim ko­ri­sničkim računi­ma za učite­lje u broj­nim ze­mlja­ma.

Si­gur­nost
Međutim, fe­no­men “Zo­oma” po­kre­nuo je i pi­ta­nje o si­gur­nos­ti apli­ka­ci­je.

Vir­tueal­ni ulje­zi pre­ki­nu­li su vjer­ske ce­re­mo­ni­je, nas­ta­vu i dru­ga oku­plja­nja. U ne­kim slučaje­vi­ma uba­ci­va­li su por­no­graf­ske fo­to­gra­fi­je.

Ame­rički me­di­ji izvi­jes­ti­li su da “Zo­om” di­je­li ne­ke po­dat­ke s trećim stra­na­ma i pi­ta­ju se ko­li­ko su za­štićeni po­da­ci s vir­tu­el­nih su­sre­ta.

Tužioci ne­ko­li­ko ame­ričkih sa­ve­znih država, uključujući Ken­ta­ki, Nju­jork i Flo­ri­du, is­tražuju si­gur­no­snu pra­ksu kom­pa­ni­je.

Ju­an je obećao da će po­jačati za­šti­tu po­da­ta­ka i izvi­nio se.

“Znam da ni­smo ispu­ni­li očeki­va­nja ko­ri­sni­ka o si­gur­nos­ti i za­šti­ti po­da­ta­ka. Za to, du­bo­ko se izvinjavam”, re­kao je.

“Zo­om” je stvo­ren pri­je sve­ga za ve­li­ke kom­pa­ni­je, a po­dršku i za­šti­tu tre­ba­ da im osi­gu­raju vlas­ti­ti te­hno­lo­ški ti­mo­vi, na­vo­di Ju­an.

“Ni­smo di­zaj­ni­ra­li proi­zvod s pre­dviđanjem da će za ne­ko­li­ko se­dmi­ca sva­ka oso­ba na svi­je­tu odje­dnom ra­di­ti, učiti i družiti se na pla­tfor­mi”, re­kao je Ju­an.

“Iako se ‘Zo­om’ ba­vi tre­nu­tnim bri­ga­ma, tre­balo bi obra­ti­ti pažnju i na bu­dućnost”, kaže ana­li­tičar­ka Ka­ro­li­na Mi­la­ne­si. “Is­ko­pi­ra­ti ‘Zo­om’ neće bi­ti pre­te­ško”, upo­zo­ri­la je. (Hi­na)