Nova banka Banjaluka, uprkos otežanim uslovima poslovanja na tržištu, ostvaruje zacrtane planove u svim segmentima poslovanja i uvodi nove atraktivne proizvode, kaže Milan Radović, direktor te banke.

Podsjećajući da su nedavno započeli petomjesečnu akciju "Tri razloga za štednju" u kojoj promovišu proizvod rentne štednje, računajući prije svega na odziv građana koji značajan dio sredstava drže u kućama, iako bi štednjom mogli ostvariti solidne prinose.

"Dali smo fokus na štednju, jer je važan segment bankarskog poslovanja kroz koji se gradi povjerenje klijenata, a od njega zavisi i kreditni potencijal banaka", ističe on.

NN: Da li računate i na građane koji su u proteklom periodu berzanske ekspanzije više bili usmjereni na ulaganje u akcije?

RADOVIĆ: Naša poruka upravo ide u tom pravcu. Trgovanje akcijama na berzanskom tržištu pokazalo se da je kratkoročnog karaktera i stoga bi građani u narednom periodu trebalo da se okrenu ulaganju u nekretnine i štednji kao najsigurnijem i najstabilnijem izvoru prihoda.

NN: Kako se Nova banka nosi s troškovima većeg rezervisanja za potencijalne kreditne gubitke koji su opteretili čitav sektor?

RADOVIĆ: Da, to postoji kao problem, jer su rezervisanja u prošloj i ovoj godini imala veću stopu rasta u odnosu na prethodni period, što je posljedica nemogućnosti klijenata da redovno vraćaju kredite, ali i njihove prezaduženosti.

Dok je ranije politika banaka bila samo da plasiraju sredstva, sada je akcenat stavljen na oprezno kreditiranje sigurnijih projekata. Nova banka prati taj trend i održavamo nivo rezervi neophodnih za banku, a koje ne treba shvatati samo kao trošak, već kao odbrambeni mehanizam od generisanja kreditnih gubitaka.

NN: Kakva su vaša očekivanja do kraja godine?

RADOVIĆ: Pritisak je uvijek na kreditni portfelj. Mi smo identifikovali klijente koji su definitivno u problemu pri vraćanju kredita i napravili smo razliku u odnosu na one koji ipak mogu da izdrže manje mjesečne obaveze. Kod prezaduženih klijenata vodimo iscrpne pregovore kako da zajedno izađemo iz problema, a kod ove druge grupe već radimo na restrukturiranju kreditnog portfelja. Do kraja godine planirali smo veći nivo rezervi nego što bi trebalo u normalnim uslovima, a isto tako vjerujem da ćemo ostvariti i planirani nivo dobiti, iako je nezahvalno davati prognoze.

NN: Izlazite li u susret zahtjevima za reprograme kredita klijentima koji su ne svojom krivicom zapali u probleme s otplatom?

RADOVIĆ: Upravo je Nova banka bila inicijator uvođenja reprograma bez stvaranja dodatnih troškova rezervisanja i za pravna lica iz razloga što ugovor o kreditu nema istu težinu kao prije ekonomske krize. Okolnosti na tržištu su izmijenjene, kako za banke, tako i za klijente, i to je osnov da se razgovara o reprogramu kredita kako bi se klijentima napravio "jastuk" da u određenom periodu plaćaju samo kamatu. To je, procjenjujući kroz preduzeća kojima smo mi omogućili reprogram, dalo dobre rezultate, jer su preduzeća preživjela, uspjela servisirati obaveze prema državi i nisu otpuštala radnike.

NN: Nova banka je i najveći posrednik u plasmanima kredita Investiciono-razvojne banke RS. Gdje ste tu pronašli svoj interes?

RADOVIĆ: Pronašli smo interes kroz procjenu dobrih projekata, jer smo kroz plasmane IRB-a animirali nove klijente koji su zdravi i imaju perspektivu. Kroz kreditne plasmane IRB-a obezbijedili smo ne samo održavanje postojećih radnih mjesta, već pospješili i novo zapošljavanje. Procjena Uprave banke u prošloj godini bila je da ne idemo u opštu kreditnu ekspanziju, već da podržimo dobre projekte i tu dinamiku držimo i ove godine, pa čak i iznad plana.

Imamo veoma dobru saradnju s IRB-om i na tržištu smo postali prepoznatljivi kao najefikasniji distributer njihovih kredita.

Izvor Nezavisne novine