BANJALUKA – Radnici “Željeznica RS” (ŽRS) nastavljaju sa dosadašnjim režimom minimalnog procesa rada u toku započetog štrajka, s tim da bi od petka mogli potpuno obustaviti željeznički saobraćaj.

To je rezime jučerašnjih propalih pregovora između Štrajkačkog odbora (ŠO) ŽRS i Uprave preduzeća, koja je tražila da štrajkači omoguće veći promet teretnog prevoza zbog štete koju time trpe ŽRS i kompanije koje koriste njihove usluge.

Željezničari u RS su u ponedjeljak stupili u štrajk tražeći isplatu četiri razlike plata iz 2007. godine, regres za protekle dvije godine, 30 odsto plate za minuli septembar, te puni iznos plata za zadnja četiri mjeseca, što čini potraživanja "teška" 21 milion KM.

Zlatko Marin, predsjednik ŠO ŽRS, je nakon sastanka izjavio da nastavljaju sa dosadašnjim minimalnim procesom rada zbog, kako je rekao, neozbiljnosti Vlade RS da pristupi rješavanju njihovih zahtjeva.

"Donijeli smo odluku da Vladi postavimo rok do petka da riješe probleme. Ako to ne urade, preduzećemo radikalnije mjere koje će, najvjerovatnije, uticati i na plate ljudi koji odlučuju o našoj sudbini, a ne žele da se time ozbiljnije pozabave", kazao je Marin.

On je potvrdio da će "radikalnije mjere" možda značiti i potpuni prekid pružnog prevoza. Željezničari su od početka štrajka redukovali većinu teretnog prevoza, dok je teret sa živom stokom i kvarljivom robom, te putnički saobraćaj odvijan nesmetano.

Marin je rekao da su Vladu, kao većinskog vlasnika ŽRS, još prije dvije godine upozoravali da će preduzeće zbog prekomjernog zapošljavanja, posebno pred izbore, doći u situaciju da ne može da isplaćuje plate.

"Sada smo to i dočekali i odlučni samo da istrajemo do kraja. Vlada se ni u jednom momentu nije pozabavila pitanjem ŽRS, jer su nas neozbiljno shvatili. Od nas traže da poštujemo zakon po čijoj jednačini ispada da radnici u RS nemaju pravo na život dostojan čovjeka", kaže Marin.

Zdravko Savić, v.d. generalnog direktora ŽRS, kazao je da to preduzeće nema kapacitet da kratkoročno izmiri potraživanja radnika, već u saradnji sa Vladom nudi postepeni oporavak kroz uštede koje uključuju prekvalifikaciju i potencijalno proglašenje viška od sadašnja 3.662 radnika.

ŽRS su, prema zvaničnim podacima, opterećene kumuliranim gubicima od 160 miliona KM i ukupnim dugom od skoro 132 miliona KM.

Prema Savićevim riječima, ŽRS trpi ogromnu štetu zbog nepridržavanja minimalnog procesa rada sistema koji su propisali Uprava i Vlada.

"Nadam se da nećemo doći u situaciju pokretanja svih mogućih odgovornosti i zato smo apelovali na Štrajkački odbor da u minimalni proces rada uključi dvadesetak teretnih vozova, što oni nisu prihvatili", kaže on.

Marinko Biljanović, pomoćnik ministra za željeznički, vodni i vazdušni saobraćaj RS, koji je prisustvovao sastanku, kazao je da će situacija u ŽRS biti razmatrana na idućoj sjednici Vlade RS, ne navodeći više detalja.

"Privreda ima potrebe za prevozom i sve više dobijamo zahtjeva kompanija da im bude prevezeno što više tereta radi održavanja tehnološkog procesa proizvodnje", ukazao je Biljanović.

Kompanijama prijeti kolaps

Nekoliko velikih fabrika iz rudarsko-metalurškog sektora iz BiH i regiona potvrdilo je da trpi ogromnu štetu zbog blokade željezničkog teretnog prevoza u RS, koja pojedinim ugrožava i osnovni proces proizvodnje.

Kompanije u pismenim upozorenjima Upravi ŽRS i Vladi RS ukazuju da ne bi samo ispaštali zbog nedostatka sirovina, već i zbog neispunjavanja obaveza otpreme robe prema kupcima, čime im prijeti plaćanje penala, pa čak i raskidanje ugovora.

Takvi dopisi stigli su iz "ArcelorMittala Prijedor", "Birča" i "Alumine" iz Zvornika, "Global Ispat koksne industrije" Lukavac, "GMT Transporta" iz Gračanice, ali i Kombinata aluminijuma Podgorica i željezare "US Steel" iz Smedereva.

Izvor Agencije