BANJALUKA – Uvođenje reda i odgovornosti u javnoj administraciji, što će u određenim oblastima podrazumevati značajno smanjenje glomaznog birokratskog aparata, biće jedan od prioritetnih zadataka nove vlade Republike Srpske.

Generalna ocena je da je neprihvatljivo da se za plate činovnika i njihove administrativne troškove u RS izdvaja gotovo polovina budžeta, zbog čega će biti neophodno smanjiti administraciju.

Na tom fonu je i zaključak Vlade RS, kojim su zadužena sva ministarstva, republičke uprave i republičke upravne administracije da obustave svako novo zapošljavanje radnika, kao i započete postupke prijema radnika, bez obzira na to u kojoj su fazi.

– Građani su važniji od državnih službenika i administracija postoji zbog naroda – poručio je i predsednik RS Dodik.

On je ocenio da ima mnogo onih koji moraju da promene radno mesto, jer nisu pokazali da mogu uspešno da rade na svojim pozicijama.

IMUNI NA KRIZU ZA razliku od ostatka sveta, gde su vlade suočene sa žestokom ekonomskom krizom radikalno rezale troškove za plate javne administracije, činovnici u RS i BiH pokazali su se kao vrsta imuna na ekonomsku krizu. Konačan rezultat je da zemlja dovodi sebe u situaciju da se dodatno zadužuje, ali ne zato da bi tim novcem pokrenula ekonomiju i zaposlila domaće radnike, već da bi se nahranio ogromni administrativni aparat.

– Zakon o državnoj upravi mnoge je zaštitio, ali to ne znači da oni tu mogu trajno da ostanu. Potrebna nam je energija i osećaj da javna vlast radi u interesu naroda i bez obzira na to koliko teški bili problemi, narod će to razumeti – rekao je Dodik.

Vlada RS će ove godine za plate 34.000 entitetskih funkcionera i službenika izdvojiti 627,3 miliona KM, dok će institucije BiH, koje imaju 11.600 manje zaposlenih, na njihova primanja potrošiti 44 miliona KM više.

To znači da prosečna plata činovnika u RS iznosi 1.538 KM, a u zajedničkim institucijama čak 2.497 KM.

Plate i administrativni troškovi zaposlenih u administraciji u BiH će ove godine progutati gotovo polovinu ukupnih budžeta u BiH. Više nego brojna administracija, građane će ove godine koštati 3,19 milijardi maraka, što je 47,1 odsto iznosa ukupnih budžeta u BiH, od države, preko entiteta do kantona, pokazuju istraživanja nevladine organizacije ALDI BiH.

Samo za plate i naknade administracije, bez pratećih administrativnih troškova, na svim nivoima vlasti ove godine moraće izdvojiti 2,5 milijardi maraka, što je više od trećine ukupnih budžeta u BiH, koji su za ovu godinu planirani u iznosu od 6,78 milijardi maraka.

– Problem javne administracije u RS je prekobrojnost, politizovanost, korumpiranost i nedovoljna profesionalnost. Za rešavanje ovog problema treba politička volja i sistemski pristup – ocenio je predsednik Centra za humanu politiku Momir Dejanović, dodavši da postoji višak zaposlenih u entitetskoj javnoj upravi, ali da je taj problem najveći u lokalnoj upravi, koja prema istraživanjima Centra, ima dva puta više zaposlenih.

Problem glomazne administracije vidljiv je i na lokalnom nivou u RS. Tako je opština Čelinac, koja ima 18.000 stanovnika, došla u situaciju da ima jednog činovnika na 190 meštana.

– Ukupno učešće plata i naknada troškova zaposlenih u rashodima opštine iznosi 41,23 odsto opštinskog budžeta. Nije planirano povećanje plata i naknada troškova, ali i pored toga dolazi do većeg izdvajanja za plate za 8,8 odsto – kaže načelnik opštine Momčilo Zeljković.

Izvor Večernje novosti