BEOGRAD – Narodna banka Srbije pripremila je, radi povećanja transparentnosti postupanja banaka u informisanju klijenata, ujednačavanja postupanja banaka i jačanja fer prakse, odluku o sprovođenju opštih uslova poslovanja koje banka primjenjuje u odnosu s klijentima, objavila je centralna banka.

Odluka će biti objavljena u “Službenom glasniku” početkom septembra, a primjenjivaće se od 31. oktobra, tako da će banke biti u obavezi da do tada opšte uslove poslovanja usklade sa odlukom.   

      

Odlukom se bliže propisuje poslovanje banaka s klijentima, način objavljivanja opštih uslova poslovanja banke, jedinstven način obračuna i objavljivanja troškova, kamata i naknada bankarskih usluga, kao i uslovi i način obavještavanja klijenata o njihovim pravima i o ostvarivanju tih prava, izuzev prava na podnošenje prigovora banci.‚

      

Banka je dužna da utvrdi minimum uslova pod kojima prima depozite klijenta, odobrava mu kredite, otvara, vodi i gasi njegove račune, kao i minimum uslova pod kojima mu izdaje i daje na korišćenje platne kartice, i to za svaku pojedinačnu vrstu.

      

Prema ovoj odluci, banka je dužna da klijentu obezbjedi da se upozna sa opštim uslovima njenog poslovanja tako što će ga, na njegov zahtjev, obavjestiti da može dobiti pismene informacije o onim opštim uslovima poslovanja banke koji su u vezi sa tim zahtjevom i tražiti odgovarajuća objašnjenja i instrukcije koji se odnose na primjenu tih uslova.

      

Odredbe ugovora banke sa klijentom moraju biti jasne, potpune, precizne, nedvosmislene i razumljive za klijenta, a predmet obaveze za klijenta mora biti određen, tako da se klijent tokom trajanja ugovornog odnosa u svakom trenutku može obavjestiti u kojim slučajevima se može promeniti visina njegove obaveze, na koji način i pod kojim uslovima.

     

 Banka je dužna da klijenta obavjesti o namjeri da ugovor izmjeni, odnosno dopuni ako su te izmjene, odnosno dopune, nastale zbog promjene onih opštih uslova poslovanja banke koji nisu utvrđeni kao promjenljivi, i to najkasnije 15 dana prije početka njihove primjene.

      

Banka je dužna da precizno navede razloge za izmjenu ugovora, način na koji klijent daje saglasnost na te izmjene, kao i rok u kome daje tu saglasnost, a dužna je da mu ukaže i na posljedice nedavanja te saglasnosti, odnosno nepotpisivanja aneksa ugovora.

    

 Uz ovo obavještenje banka je obavezna da dostavi i izmjene, odnosno aneks ugovora – u primjerenom roku i na način kojim se obezbjeđuje potvrda o njihovom prijemu.

     

 Ako klijent obavjesti banku da neće dati saglasnost, banka je obavezna da mu ostavi rok od najmanje 30 dana za raskid ugovora, i to bez naplate dodatnih troškova.           

 Banka je dužna i da svoje proizvode i usluge oglašava u skladu sa opštim uslovima poslovanja, na jasan i razumljiv način, pri čemu ovo oglašavanje ne smije da sadrži netačne informacije, odnosno informacije koje mogu stvoriti pogrešnu predstavu o uslovima pod kojima klijent koristi te proizvode i usluge.        

Banka je dužna da klijentu, na njegov zahtjev, pruži informacije o uslovima koji se odnose na prijem depozita, odobravanje kredita, otvaranje, vođenje i gašenje računa klijenta, kao i izdavanje i korišćenje platnih kartica.   

      

Klijent ima pravo da bez naknade, dobije od banke, u pismenoj formi, informacije, podatke i instrukcije koji su u vezi s njegovim poslovnim odnosom s bankom, a banka je dužna da ih daje, odnosno sačinjava na razumljiv način.

      

Odredbe ove odluke koje se odnose na način obavještavanja klijenata, banka primjenjuje i na ugovore zaključene do dana početka primjene te odluke.

Izvor Agencije