BANJALUKA – Iako je od 1. januara ukinuta zabrana na uvoz vozila starijih od sedam godina, prodavci, ali i kupci, ne vide veliku trgovačku šansu kada je u pitanju pazarenje željenog automobila.

U to smo se uvjerili na banjalučkoj auto-pijaci, koja je, istina, zbog nedjelje, kao pazarnog dana, bila puna četvorotočkaša koji su na prodaju, ali koji su iz stare 2010. godine samo “prešli” u novu godinu, u nadi da će naći svog vlasnika.

Naime, nakon gotovo deset godina od uvođenja zabrane uvoza vozila starijih od sedam godina, građani BiH od Nove godine moći će bez starosnog ograničenja uvesti polovno vozilo iz EU, pod uslovom da ispunjava osnovne bezbjednosne i ekološke standarde.

Sistem homologacije koji je bio preduslov za ukidanje ove odluke podrazumijeva da granicu neće moći preći vozila čiji kvalitet ne odgovara evropskim standardima kao što su EURO 3 motor, odnosno standard koji određuje koliko izduvni gasovi mogu da sadrže štetnih čestica u različitim uslovima korištenja automobila.

Prodavci, međutim, misle da ova odluka neće bitnije uticati na ponudu vozila jer, kako kažu, “niko više neće da kupuje star auto, već svi traže noviji”. Tome u prilog govori i činjenica da je na auto-pijaci vrlo malo četvorotočkaša koji su stariji od sedam godina, a kupci se uglavnom slažu sa konstatacijom da je noviji auto isplativiji.

“Ne isplati mi se kupovati star auto. Sve pare koje bih uštedio prilikom kupovine potrošio bih na majstora. Zato je bolje kupiti noviji auto i ne razmišljati o kvarovima”, ispričao je Stevan Vukčević, koji je iz Dervente došao da odabere svog budućeg drumskog ljubimca.

On ističe da su cijene auta ipak prilično visoke, te da su rijetki oni, prvenstveno zbog opšte ekonomske situacije, koji imaju mogućnosti da toliku cijenu plate u kešu.

Prodavci sa druge strane, takođe, smatraju da neće biti najezde “polovnjaka” iz EU, te da se ljudima više isplati kupiti automobil koji je registrovan ovdje nego onaj koji je uvezen iz inostranstva na osnovu odluke o ukidanju uvoza.

“Mislim da se nikom neće isplatiti da uvozi ’staro gvožđe’ iz EU jer mi ionako imamo takvih auta ovdje dovoljno. Niko nije pokrenuo neku veliku ‘akciju’ uvoza tih vozila i niko od kupaca ni ne pita za njih, tako da mislim da neće doći do ekspanzije tih automobila”, ispričao je jedan prodavac na banjalučkoj auto-pijaci.

Prodavci smatraju da uvoz ovih vozila nikako ne može ugroziti cijene automobila koji su sada prisutni u zemlji, te ne misle da će cijena domaćih automobila drastično pasti.

Na banjalučkoj auto-pijaci je juče bilo najviše onih koji su razgledali ponudu, a malo ko se odlučuje da pazari automobil. Glavni razlozi su, prije svega, visoke cijene, te nepovjerenje kupaca u već korišten auto.

Prema riječima prodavaca, solidnu prodaju imaju registrovani automobili sa domaćim tablicama koji su uvezeni iz Italije, Francuske i Njemačke.

Najčešće su izloženi automobili marke folksvagen i pežo, a cijene vozila se kreću od 1.500 maraka za one nižih klasa i starije modele, do 30.000 maraka za vrhunske modele renomiranih proizvođača kao što su mercedes i BMW.

Ukinute dadžbine

 – Naftni derivati – dizel-gorivo, bezolovni motorni benzin sa oktanskim brojem 95 ili većim i lož-ulje ekstralako

– Tekstilna industrija – spavaćice, pidžame, majice, džemperi, puloveri i prsluci, trenerke, skijaška odijela, kupaći kostimi

– Građevina – određeni predmeti u građevinskoj i metalnoj industriji i određeni sportski rekviziti

– Hrana – ovčje i kozje meso, mliječni proizvodi, (određeni namazi i sirevi), voće, povrće         

Izvor Agencije