BANJALUKA – Kupovina putem interneta u Republici Srpskoj postala je sve popularnija, ali i pored niza prednosti, te sve brže isporuke kupljene robe, prevare i krađe veoma su česta pojava.

Prema podacima Evropske statističke agencije, prošle godine gotovo trećina Evropljana je kupovala putem interneta, a najčešće se radilo o turističkim putovanjima, odjeći i sportskoj opremi, te knjigama i časopisima.

Direktor Agencije za informaciono društvo RS Srđan Rajčević kaže da je kupovina putem interneta regulisana Zakonom o elektronskom poslovanju RS, koji je na snazi od prošle godine i u njemu su jasno propisani uslovi koje preduzetnici iz RS moraju da ispune da bi se bavili ovom djelatnošću – istakao je Rajčević i dodao da se najčešće preko interneta prodaje roba niskog finansijskog ranga, kao što su audio i DVD diskovi, suveniri i odjeća.

– Prednosti onlajn kupovine su ušteda vremena, relativno brza isporuka i daleko širi izbor artikala. Ipak ne treba zaboraviti da ova kupovina sadrži i razne opasnosti, te da nije poželjno davati broj računa u banci preko kojeg se inače vrše veoma važne transakcije. Za kupovinu putem interneta najbolje je otvoriti novi račun, koji će služiti samo za ovakve transakcije – rekao je Rajčević.

Sekretar Pokreta potrošača RS Dragovan Petrović naglašava da, iako je onlajn kupovina sve popularnija među stanovnicima RS, kupci nisu dovoljno upoznati sa opasnostima ovakvog šopinga.

– Potrebno je znati da onlajn trgovina pojedinim internet sajtovima služi samo kao paravan za prevare. Najčešća opasnost šopinga preko mreže je krađa identiteta i bankovnih podataka. Najbolja zaštita od prevare je da se trgovina obavlja sa poznatim firmama – rekao je Petrović.

Prevareni kupci

Srđan Rajčević kaže da kupci koji postanu žrtve prevare putem interneta nadoknadu mogu da potraže pravnim putem, samo ako je sjedište trgovine ili firme u RS.

– Oštećena strana ima pravo tužbe, ako se radi o trgovini sa firmom iz RS, u suprotnom, kupci će veoma teško dobiti nadoknadu od trgovca iz inostranstva – ističe Rajčević.

Izvor Agencije