BANJALUKA – Analiza Odjeljenja za ekonomsku analizu pri Ministarstvu za ekonomske odnose i regionalnu saradnju RS, pokazuje da su u Banjaluci, odnosno u RS, posljednjih godina znatno smanjeni troškovi i vrijeme potrebno za pokretanje poslovanja, dobijanje građevinskih dozvola, promet i uknjiženje nepokretnosti, te rješavanje privrednih sporova.

Slađana Jagodić-Ćerketa, saradnik za ekonomsku analizu kaže da su u regionalnoj publikaciji "Duing biznis" Svjetske banke za Jugoistočnu Evropu, o lakoći poslovanja, koja je objavljena prije tri godine u gradovima iz BiH zauzeli posljednja mjesta, ali da je sada kada je u pitanju Banja Luka napravljen važan pomak.

– Od 22 grada koliko ih je učestvovalo, Banja Luka je s 11 potrebnih procedura i 51 radnim danom poslovanja za pokretanje biznisa, te cijenom koštanja od 33 odsto, minimalnim kapitalom za pokretanje poslovanja od 43 odsto društvenog proizvoda po glavi stanovnika zauzela 20. mjesto, a iza nje bili su Sarajevo i Mostar – kaže Jagodić-Ćerketa.

Analize pokazuju da je sada za pokretanje poslovanja potrebno 28 dana manje kao i 20 odsto manje društvenog proizvoda.

– Tome je doprinio Zakon o privrednim društvima, a planiranim Zakonom o zanatsko-preuzetničkoj djelatnosti i Zakonom o registraciji poslovnih subjekata u RS, očekujemo da će doći do samnjenja procedura na sedam dana, potrebnog vremena na 12 dana te smanjenja troškova osnivanja za još minimalno tri odsto društvenog proizvoda – navodi Jagodić-Ćerketa.

Prema prethodnom "Duing biznisu", Banja Luka je za dobijanje građevinskih dozvola zauzela drugo mjesto u regionu sa 16 potrebnih procedura, 306 dana i troškom od oko 750 odsto društvenog proivoda.

– Sadašnji podaci pokazuju da je broj procedura ostao isti, broj dana smanjen je na 270 a trošak iznosi 100 odsto. Tome su doprinijele promjene Zakona o uređenju prostora i građenju, a očekujemo da će se broj dana smanjiti na 200, te da će još doći do smanjenja potrebnih troškova – kaže Jagodić-Ćerketa.

Kada je u pitanju promet i uknjiženje nepokretnosti poboljšanje u odnosu na prije tri godine ogleda se u pet manje potrebnih procedura i 130 dana manje. U narednim godinama očekuje se smanjenje procedura na četiri dana, te potrebnog vremena na svega par dana.

– Rezultat ovog poboljšanja jesu reforme koje se odnose na prenos zemljišno-knjižne administracije u elektronski oblik, Zakon o stvarnim pravima kojima je ukinuta privilegija države kada su u pitanju vlasnički odnosi, te stupanje na snagu Zakona o notarima – navodi Jagodić-Ćerketa.

Privredni sporovi se sada u RS rješavaju sa svega četiri procedure, 820 dana te cijenom od 37 odsto društvenog proizvodam u odnosu na 2008. godinu kada je bilo potrebno 38 procedura, 1.480 dana te cijena od 41 odsto društvenog proizvoda.

Izvor Agencije