BANJALUKA – Zbog ukidanja kabotaže, od 1. januara ove godine, kojom je zabranjeno da prevoznici iz Republike Srpske prevoze putnike između opština unutar Srbije i obrnuto, prihodi prevoznika u RS biće umanjeni od 30 do 70 odsto.

Posebno će biti pogođeni prevoznici iz pograničnih gradova Srpke, koji su većinu prihoda ostvarivali upravo prevozom putnika na teritoriji Srbije. Mnogi od njih su već ukinuli neke linije, jer se, kažu, ne isplati voziti poluprazne autobuse.

U "Drinatransu" iz Zvornika kažu da su već u prvim danima januara osjetili posljedice ukidanja kabotaže, zbog čega su ukinuli jednu liniju, a ostale su pod znakom pitanja.

– Mi smo u specifičnoj situaciji, jer se nalazimo na samoj granici i 50 odsto prihoda ostvarujemo na teritoriji Srbije. Trenutno imamo polaske za Beograd i Niš iz Zvornika, zatim za Beograd iz Šekovića, te za Novi Sad iz Srebrenice i sve te linije su zbog ukidanja kabotaže dovedene u pitanje – rekao je Siniša Vukotić, šef putničkog saobraćaja u "Drinatransu" i dodao da će zbog novonastale sitacije osim prevoznika štetu trpjeti i putnici.

Slična situacija je u preduzeću "Semberija transport" iz Bijeljine čijih 90 odsto linija saobraća na teritoriji Srbije.

Pantelija Mitrović, direktor "Semberija transporta" podsjetio je da je kabotaža ranije ukidana u dva navrata, zbog čega su se prihodi ovog preduzeća smanjili za 30 odsto. Gubitke očekuju i sada.

– Zbog kabotaže smo ranije ukinuli pet polazaka prema Beogradu, Novom Sadu i Loznici, jer su autobusi išli poluprazni iz Bijeljine. S obzirom na prethodna iskustva i očekivani pad priohoda, moraćemo ukinuti još jedan polazak za Beograd u toku dana – rekao je Mitrović.

On je dodao da je u interesu prevoznika i putnika s obje strane Drine da se ovaj problem što prije riješi i da se kabotaža vrati.

Preduzeće "Smiljić" iz Banje Luke, koje ima registrovanu stanicu u Sremskoj Mitrovici, na liniji Šipovo – Beograd i stanicu Novi Sad na liniji Novi Grad – Subotica, zbog ukidanja kabotaže takođe će imaće 30 odsto manje prihoda na navednim linijama.

Gordana Lončar, predstavnica ovog preduzeća, pojašnjava da ukidanjem kabotaže prevoznici iz RS ne smiju vršiti prijem putnika na usputnim stanicama na teritoriji Srbije, već ih samo ispuštati. Takođe, pri povratku iz Srbije na usputnim stanicama prevoznici primaju putnike, ali ih ne ispuštaju do prelaska u RS.

– Konkretno, mi vozimo iz Šipova do Beograda i prva stanica poslije granice jeste Sremska Mitrovica. Na toj stanici putnik iz Šipova može izaći, ali iz Sremske Mitrovice za Beograd ne možemo primiti putnika bez obzira što duže vrijeme nakon našeg prolaska nema registrovanih lokalnih linija prema Beogradu – kazala je Lončerava.

Ona je izrazila nadu da će obje strane kad uvide propuste i štete koje zbog ovih pravila trpe prevoznici i putnici kabotaža biti vraćena.

Podsjećamo, na sastanku mješovite komisije, delegacija Srbije i BiH za međunarodni drumski prevoz putnika i stvari, koji je održan 3. i 4. juna prošle godine u Beogradu, definisano je da se od 1. januara ove godine, redovi vožnje na autobuskim linijama između Srbije i BiH održavaju u skladu sa Sporazumom Savjeta ministara BiH i Vlade Savezne Republike Jugoslavije o međunarodnom prevozu putnika i stvari u drumskom saobraćaju od 29. oktobra 2002. godine, kojim je, između ostalog, predviđeno da nema kabotaža na području dvije zemlje.

Izvor Agencije