HAG – Zajednička saradnja “KLM”-a, “Šela” i holandskog Ministarstva infrastrukture i upravljanja vodama  rezultirala je prvim komercijalnim putničkim letom na održivi sintetički kerozin u istoriji.

Vijest o ovom uspehu objavljena je tokom Međunarodne konferencije o sintetičkom održivom avionskom gorivu (SAF), koja je održana juče u Hagu, a na inicijativu holandskog Ministarstva infrastrukture i upravljanja vodama. Na konferenciji su učestvovali brojni evropski političari, zakonodavci, predstavnici nevladinih organizacija, kompanija i avio-industrije.

Prvi let

Kako je objavljeno tokom konferencije, na KLM-ovom putničkom letu od Amsterdama do Madrida, koji je obavljen 22. januara 2021, korištena je smješa od 500 litara održivog sintetičkog kerozina, koje je kompanija “Šel” proizvela u svom razvojnom centru u Amsterdamu. Gorivo je proizvedeno na bazi ugljen-dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vJetra. Ova vrsta goriva garantuje smanjenje emisije CO2 za više od 85%.

„Ponosan sam na činjenicu da je KLM obavio prvi let tokom kog je korišćen održivi sintetički kerozin, napravljen iz obnovljivih izvora. Prelazak sa fosilnog goriva na obnovljive alternative jedan je od najvećih izazova avio-industrije. Obnavljanjem flote, mi smo već napravili veliki korak u smanjenju svog karbonskog otiska, ali će prava razlika nastati upotrebom održivog goriva. Zbog toga je KLM sklopio saradnju s brojnim partnerima, kako bismo pomogli razvoj održivog sintetičkog kerozina. Ovaj let pokazuje da smo na pravom putu,“ rekao je Pieter Elbers, generalni direktor KLM-a.

Nove ideje

Tokom Međunarodne konferencije o sintetičkom održivom avionskom gorivu, predstavljene su mnoge inovativne ideje, kao što je plan da se osnuje prva komercijalna fabrika održivog sintetičkog kerozina u amsterdamskoj luci. Takođe, jedan od predloženih projekata je i izgradnja fabrike održivog sintetičkog kerozina u Roterdamu, koja će u proizvodnji ovog goriva koristiti ugljen-dioksid iz roterdamske luke. Cilj je da do 2050. godine evropske avio-kompanije za svoje letove koriste sintetički održivi kerozin. Ovim naporima se pridružila i holandska vlada, podržavajući  različite inicijative koje podstiču proizvodnju i upotrebu održivog goriva, čineći ga ekonomski isplativim. Jedan od primjera konkretne pomoći koju je Holandija pružila jeste izgradnja prve evropske fabrike bio-kerozina u Delfzejlu, tokom koje su sarađivale kompanije SkyNRG, KLM, SHV Energy i aerodrom Shipol.

„Razvijanje održivije avijacije je međunarodoni izazov i jedino zajedno mu možemo dorasti. Ovaj let je veliki korak u novom poglavlju avijacije i ova inovacija će biti od izuzetnog značaja u borbi za smanjenje emisije ugljen-dioksida. Ponosna sam što je Holandija bila prva država koja je pokazala da je nešto ovako moguće i čestitam svima koji su učestvovali u ovom poduhvatu,“ dodala je Kora van Nijuvenheuzen, holandska ministarka infrastrukture i upravljanja vodama.