Samanti Luzi, generalnoj direktorki firme za odnose s javnošću u Londonu, “Unity”, nije bilo teško da ubijedi svoj tim da radi manje sati za istu platu.

Ali, bila je to teška borba da ubijedi sopstvenu upravu da se pridruži najvećem svjetskom pilot projektu četvorodnevne radne nedjelje.

Glavna zabrinutost je bila vezana za to da li bi smanjenje radnih sati za 20% – na nedjeljnom planu – dovelo do pada proizvodnje i prouzrokovalo to da klijenti “pobjegnu”.

Međutim, nakon “teškog puta” koji je prešla da ubijedi odbor svoje firme u ovaj projekat, Luzi kaže da je njen tim sada napravio svoj prvi korak. Kaže i da je 80% sigurna da će svi zadržati rutinu nakon novembra, kada se završava “test”.

“Unity” je jedna od 70 kompanija u Ujedinjenom Kraljevstvu koje učestvuju u ovom isprobavanju. Za šest mjeseci, počevši od juna, više od 3.300 zaposlenih radilo je 80% svojih uobičajenih sati — za istu platu — u zamjenu za obećanje da će ispuniti 100 odsto svog uobičajenog posla.

Program vode neprofitna organizacija 4 Day Week Global, tink tenk Autonomy, i kampanja 4 Day Week UK Campaign, u partnerstvu sa istraživačima sa Univerziteta Kembridž, Univerziteta Oksford i sa Bostonskog koledža.

Već sada, isprobavanje ove ideje je urodilo plodom za radnike željne više slobodnog vremena.

Na polovini pilot-programa, 95% kompanija koje je anketirao 4 Day Week Global kaže da je njihov nivo produktivnosti – ili ostao isti ili se poboljšao, dok 86% kaže da će vjerovatno učiniti rutinu trajnom.

Za Gerija Konroja, osnivača i izvršnog direktora kompanije “5 Squirrels”, proizvođača proizvoda za njegu kože na južnoj obali Engleske, sa 13 stalno zaposlenih, nova radna rutina postaje “sve bolja i bolja i vremenom”, rekao je on za CNN. Dodaje i da su neki benefiti programa bili neočekivani.

– Svi smo izgubili dosta kilograma, ranije smo imali problem s viškom. Sada imamo više vremena da pripremimo hranu i da jedemo zdravo, a mnogi ljudi mnogo više idu i u teretanu – kazao je Konroj.

Četiri mjeseca nakon ispitivanja, Luzi je rekla da su njeni klijenti zadovoljni učinkom kompanije, dok je njen tim mnogo inspirativniji i kreativniji. Interna studija u kompaniji pokazala je da je produktivnost porasla za 35 odsto, a osoblje je reklo da se oseća zdravije i srećnije, u poređenju sa periodom pre započinjanja programa.

Sada, ljudi se zapravo “bore” da se pridruže “Unity”.

– Imali smo veliki problem početkom godine da pronađemo talente i trošili smo novac na kandidate, na sve strane – rekla je Samanta Luzi. Ali, otkako se “Unity” pridružio ovom programu, Luzi kaže da “nikada nije imala toliko prijava za posao”, zbog čega je uštedjela mnogo novca u troškovima zapošljavanja.

Iako je odbor njene firme i dalje skeptičan po pitanju uticaja na poslovni rezultat, klijenti “Unity” očajnički žele da se projekat isplati.

Džulijet Šor, profesor sociologije na Bostonskom koledžu, rekla je za CNN da četvorodnevna radna nedelja pruža “veliku konkurentsku prednost firmama na tržištu rada”, te da zaposlene čini srećnijim i zdravijim.

– To je posebno važno s obzirom da su zahtevi, koje je donijela pandemija, natjerali mnoge da jednostavno sagore. Amerikanci shvataju da dva dana nisu dovoljna za odmor (vikend). Ne mogu da obave sve svoje obaveze i brigu o porodici, da vode djecu na aktivnosti, pa čak ni da nađu samo malo vremena za sebe i pripremu za radnu nedjelju. Sve se to “zgura” u dva dana i jednostavno nije dovoljno – kaže Šor.

Dodaje da “petodnevna nedjelja jednostavno više ne funkcioniše za radnike”. (Telegraf Biznis)