BRISEL – Električna vozila činila su osam odsto prodaje automobila u Evropi u prvoj polovini godine, što je na talasu podsticaja za kupovinu otvorilo put utrostručenju njihovog tržišnog prodajnog udjela ove godine, pokazuje analiza nevladine organizacije Transport & Environment (T&E).
Iako je pandemija novog virusa korona srezala prodaju automobila, porasla je prodaja elektromobila, koje je T&E definisao kao one koje pokreću baterije i hibridni modeli.
Tako su električni automobili više nego utrostručili svoj tržišni udio u Evropskom ekonomskom prostoru (EEA), u poređenju sa prvom polovinom prošle godine, pokazuju podaci T&E-a.
Očekuje se da će se direktna prodaja takvih vozila ove godine približno udvostručiti, na milion jedinica, navodi se u analizi, prenosi Index.hr.
Povećanje prodaje T&E pripisuje strožim standardima za emisije izduvnih gasova u Evropskoj uniji, koji su stupili na snagu ove godine, te podsticajima za kupovinu u Njemačkoj i Francuskoj.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) smatra da je prodaja električnih vozila podstaknuta nacionalnim programima podrške za podsticanje ekonomskog oporavka od pandemije covida-19, ali da taj trend ne mora nužno biti dugoročan.
“Teško je prognozirati buduće dugoročne pomake u ponašanju potrošača na osnovu takvog vještačkog rasta podstaknutog subvencijama”, smatraju ACEA-ini analitičari.
T&E je apelovao na EU da ubuduće postavi strože ciljeve u smanjenju emisija, što bi obezbijedilo istiskivanje s tržišta modela koji znatno zagađuju okolinu i njihovu zamjenu električnim automobilima.
Tu se najprije misli na SUV-ove, koji su, iako “proždiru gorivo”, takođe povećali svoj tržišni udio u prodaji, na 39 odsto u prvoj polovini 2020. godine.
U međuvremenu, Evropska komisija je zacrtala planove za dalje pooštravanje ograničenja emisije ugljen-dioksida iz automobila, kao dio svog prijedloga za postrožavanje klimatskih ciljeva EU do 2030. godine.
ACEA je, pak, saopštila kako su kreatori tih politika trebali ojačati infrastrukturu za punjenje električnih vozila i programe podrške, kako bi vozila sa nula-emisijama postala pristupačnija.
Pored toga što ne zagađuju životnu sredinu, e-automobili su i znatno isplativiji od klasičnih benzinaca ili dizelaša, manje troše, a i jevtiniji su za servisiranje od klasičnih automobila.