BANJALUKA – Umjesto što se svake godine spore oko raspodjele prihoda s jedinstvenog računa Uprave za indirektno oporezivanje BiH, nadležni bi morali ozbiljno razmisliti o otvaranju bar dva podračuna, za svaki entitet po jedan, mišljenje je političara i ekonomista iz Republike Srpske.

Oni su naveli da se time ni na koji način ne bi ugrozio jedinstven sistem indirektnog oporezivanja u BiH, ali bi se istovremeno UIO BiH, ali i entitetski budžeti, doveli u mnogo efikasniju poziciju.

Nikola Špirić, predsjedavajući Savjeta ministara BiH, rekao je da bi najbolje bilo da se u UIO BiH uspostave dva računa, jedan za RS, drugi za FBiH.

– Ne zato što se mrzimo, nego iz prostog razloga što nas varaju i potkradaju, duguju nam desetine miliona KM. To je novac kojim bi se mogli finansirati socijalni zahtjevi ljudi u RS. Zato ćemo u budućem vremenu pokrenuti pitanje da se obezbijede dva računa. Ako smo braća, kese nam nisu sestre – zaključio je Špirić.

Milorad Dodik, predsjednik Vlade RS, smatra da bi na nivou BiH trebalo uspostaviti dva podračuna u Upravi za indirektno oporezivanje BiH, jer se posljednjih godina pokazuje da su ranije utvđene proporcije bile na štetu RS.

– U zadnje tri-četiri godine jasno se pokazalo da se svake godine nađe način da se RS zakine od 30 miliona do 50 miliona KM. Neko sasvim smišljeno zaustavlja isplate prema RS, taj novac se obrće u FBiH, a na kraju godine se doznačava RS u apsolutnim iznosima, bez kamata, čime se umanjuje realna vrijednost – rekao je Dodik. On je napomenuo da to govori da način na koji je koncept PDV napravljen i sistem raspodjelele nije bio dobar.

– Najpoštenije je da taj indirekti porez ima dva podračuna, jedan za RS, a jedna za FBiH i onda ne bismo imali problema u vezi sa raspodjelom sredstava – dodao je Dodik.

Zoran Pavlović, ekonomski analitičar, kaže da su podračuni u sistemu indirektnog oporezivanja, generalno, čistija matematika, pod uslovom da se mogu jasno definisati pravila njihovog punjenja.

– U onom odnosu u kojem se računi pune u tom razmjeru će se i koristiti. Imamo dodatno pitanje Brčkog, kao i organa na nivou BiH. Sa aspekta politike, postojeći sistem je centralizovan, dok bi sistem podračuna vodio jasnijem definisanju koliko je gdje prihoda od PDV ostvareno – rekao je Pavlović. Prema njegovim riječima, problem kod utvrđivanja entitetske pripadnosti PDV jeste činjenica da se to kod proizvodnje može lako definisati, ali je kod uvoza pitanje koliko će se proizvoda distribuisati u koji entitet.

– Tu postoje neke teškoće, koje bi se morale zakonski regulisati. Brčko, recimo, ima svoje potrebe, može se desiti da su one na nivou od pet odsto. Isto tako, Brčko zbog svoje koncepcije razvoja može ostvarivati mnogo veće prihode, vjerovatno i hoće, što znači da bi dobijao više sredstava nego što je dobijao na osnovu odnosa koji je ranije napravljen. Dolazimo u poziciju da, uvođenjem podračuna, neke firme zbog povoljnije poslovne klime, počnu voditi računa gdje će raditi. Tako nastaje utakmica kako ostvariti bolje preduslove u nekom entitetu – istakao je Pavlović i naveo da podračuni mogu biti početak dobre ekonomske utakmice između entiteta.

Pojasnio je da bi u tom slučaju svaki entitet znao koliko novca ima na podračunu, zbog čega bi se više trudio da privuče biznis na svoju teritoriju.

Izvor Fokus