BRISEL – Gotovo 40 odsto internetskih trgovina koristi manipulativne tehnike da bi naveli potrošače na odluke koje nisu u njihovom najboljem interesu, pokazalo je istraživanje Komisije i nacionalnih tijela za zaštitu potrošača iz 23 zemlje članice, te Norveške i Islanda.
Istraživanje je pokazalo da se gotovo 40 odsto internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe tačke.

“Taj je pristup u suprotnosti sa zaštitom potrošača i nije korektan”, izjavio je povjerenik za pravosuđe Didije Rajnders.

Rajnders dodaje da države članice imaju pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati te ih poziva da nacionalna tijela iskoriste svoja ovlaštenja i preduzmu radnje protiv takve prakse.

Istraživanje je obuhvatilo 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike. Posebna je pažnja posvećena takozvanim “obmanjujućim formularima”.

Riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su: lažna odbrojavanja, koja impliciraju da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda. Ta je praksa zabilježena kod 42 internetske trgovine.

Druga manipulativna tehnika, utvrđena u 54 internetske trgovine, sastoji se u usmjeravanju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizuelni dizajn i izbor fraza.

I treća manipulativna tehnika, zabilježena u 70 internetskih trgovina, jest potpuno ili djelimično skrivanje važnih informacija poput troškova dostave, sastava proizvoda i postojanja jeftinijeg izbora.

U 23 trgovine inFormacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu, prenose agencije.

Istraživanje je obuhvatilo i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.

Komisija navodi da će nacionalna tijela država članica kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama, a prema potrebi preduzeće dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima. (Srna)