BANJALUKA – Iz preduzeća “Jadran-Naftagas” d.o.o Banjaluka tvrde da zbog štrajka mašinovođa moraju odgoditi za danas planirani početak geoloških ispitivanja na teritoriji RS, na osnovu koncesije na istraživanje i korištenje ugljikovodonika (sirove nafte i gasa), koju je ovom preduzeću dodijelila Vlada, odnosno Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva RS.

Obustava željezničkog saobraćaja onemogućila je “Jadran-Naftagas” da preveze aparate za istraživanje, koji se nalaze u Sisku, a direktor tog preduzeća Predrag Radanović je rekao da su dio opreme već dopremili, dok će ostatak biti prebačen nakon okončanja štrajka mašinovođa.

U Vladi RS su još ljetos kazali da ne vide ništa sporno u tome što su bez javnog poziva “Jadran-Naftagasu“, zajedničkoj firmi ruskog “Neftegazinkora“ i Naftne industrije Srbije, dali koncesije po kojima ta firma u narednih 28 godina ima pravo da traži eventualna nalazišta nafte u RS.

Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva RS i koncesionar imali su rok od 90 dana da sklope ugovor o koncesiji, koji će detaljnije regulirati međusobne obaveze.

Iz “Jadran-Naftagasa” najavili su ranije da će seizmička istraživanja izvoditi na teritoriji od 210 kilometara od Novog Grada do Doboja, odnosno na području Novi Grad, Kozarska Dubica, Kostajnica, Prijedor, Oštra Luka, Čelinac, Prnjavor, Doboj i Banja Luka.

Istraživanja će biti provedena i na dodatnih 490 kilometara na prostoru Semberije, u okviru koje su opštine Bijeljina, Ugljevik, Lopare i jedan dio Zvornika.

Kompanijia “Jadran-naftagas“ je jedini koncesionar na naftu i gas u RS, čije se potencijalne zalihe procjenjuju na 100 miliona tona.

Rješenjem o dodjeli koncesije “Jadran-naftagas” je dužan da plati jednokratnu naknadu za istraživanje od 1,5 miliona maraka i to u dvije rate, najkasnije do 30. juna 2013. godine.

Kada počnu s eksploatacijom nafte RS će plaćati koncesionu naknadu od četiri odsto bruto prihoda koji ostvare prodajom nafte i gasa.

“Jadran-naftagas“ je u vlasništvu “Neftegazinkora“ i “Zarubezhnefta“, koji su vlasnici naftnih industrija Srbije i RS.

Ugovorom o kupovini Rafinerije nafte Brod tadašnja Vlada RS dala im je svu postojeću dokumentaciju o ranijim istraživanjima nafte na ovom području.

Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović istakao je danas da je menadžment Željeznica RS /ŽRS/ obavezan da nađe mogućnost da uspostavi željeznički saobraćaj.

Čubrilović je rekao da se saobraćaj mora uspostaviti bez obzira na stavove pojedinih grupa, te ponovo pozvao mašinovođe, koje su obustavile rad i već 11 dana se nalaze u krugu dobojske radionice za održavanje šinskih vozila, da prihvate nalog rukovodstva ŽRS i pokrenu saobraćaj.

“Vlada RS je na današnjoj sjednici razmatrala i ovu nezakonitu obustavu i donijela određene zaključke o kojima ćete biti informisani”, dodao je Čubrilović i ponovio da ne postoji zakonsko utemeljenje na osnovu kojeg bi se udovoljilo zahtjevima mašinovođa.

Generalni direktor ŽRS Dragan Savanović rekao je da je Uprava preduzeća već pozvala radnike da odustanu od nelegalne obustave saobraćaja i da zahtjeva od svih suspendovanih mašinovođa da napuste krug dobojske radionice za održavanje šinskih vozila.

“Pozvali smo sve mašinovođe koji se nalaze na birou ili u penziji, a sada ćemo pozvati i mašinovođe iz susjednih uprava, kako bi ispoštovali odluku Vlade i pokrenuli saobraćaj”, istakao je Savanović.

On je izrazio nadu da će mašinovođe prekinuti nelegalnu obustavu rada, kako bi se mogli pokrenuti pregovori.

Savanović je napomenuo da je do sada suspendovano 130 mašinovođa koji su odbili da rade, te naglasio da će Uprava ŽRS tražiti zaštitu od nadležnih institucija, “jer su krug radionice za održavanje šinskih vozila u Doboju zaposjeli ljudi koji nemaju pravo da budu tu”.

Predsjednik Samostalnog sindikata mašinovođa u ŽRS Simo Cvjetković rekao je da je na današnjem sastanku najviše bilo riječi o razlozima zbog kojih je došlo do obustave rada, te da smatra da na ovaj način i uz ovakve izjave predstavnika resornog ministarstva i Uprave ŽRS neće doći do pokretanja saobraćaja.

“Predlažemo Upravi i Ministarstvu da pozovu mašinovođe i da se sjedne za pregovarački sto, jer ukoliko budemo išli u ovom smjeru, stvari bi mogle izmaći kontroli”, poručio je Cvjetković, koji je ponovio da Samostalni sindikat mašinovođa nije organizator obustave saobraćaja.

Cvjetković je dodao da Uprava ŽRS na nezakonit način upošljava nove mašinovođe, “čime se praktično krše norme o bezbjednosti željezničkog saobraćaja”.

“Mašinovođe se angažuju iz penzije i na druge nezakonite načine, čime dolazi do smanjenja bezbjednosti u željezničkom saobraćaju ili bezbjednosti gotovo uopšte nema”, dodao je Cvjetković.

I poslije današnjeg sastanka u Upravi ŽRS u Doboju, stavovi mašinovođa nisu se promjenili i oni i dalje ne planiraju da pokrenu saobraćaj dok se njihovim zahtjevima ne udovolji.

Mašinovođe, koje su od ponedjeljka, 10. oktobra, zaustavile vozove, traže isplatu razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.

Izvor Agencije