BANJALUKA – U RS tek svaki dvadeseti mladi čovjek odluči da pokrene vlastiti biznis uglavnom zbog nedostatka preduzetničkih sklonosti i kapitala, izostanka stimulativnog ambijenta i straha od neuspjeha, pokazala su istraživanja.

Stručnjaci kažu da, pored pet odsto "rođenih" preduzetnika, svaki peti omladinac promišlja o započinjanju sopstvenog posla, ali da od toga odustane jer mu nedostaje znanje potrebno da zamisli sprovede u djelo.

Posljedica toga je porazna činjenica da su, umjesto diplomiranih visokoobrazovanih osoba, najčešći preduzetnici samouke sredovječne osobe.

"Istraživanje je pokazalo da je prosječni preduzetnik u RS samuki pedesetpetogodišnjak sa završenom srednjom školom. On ne samo da je osnivač i vlasnik, već i direktor firme i osoba koja zapravo odlučuje o svim pitanjima koja se tiču njenog poslovanja", kaže Slobodan Marković, direktor Agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća RS.

Uprkos tim nimalo ohrabrujućim podacima, postoje i svijetli primjeri mladih ljudi koji su se odvažili da pokrenu vlastiti biznis ne želeći da po završetku školovanja postanu dio crne statistike zavoda za zapošljavanje.

Milena Dobrnjac i Goran Jakovljević, studenti Ekonomskog fakulteta u Banjaluci, koji su krajem 2010. od Agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća RS nagrađeni za poslovnu ideju oglašavanja u liftovima, osnovali su malu marketinšku agenciju "LiftMark".

Prednosti oglašavanja u liftovima vide prije svega u efektivnosti jer svi koji ga koriste svoju pažnju instiktivno usmjeravaju na izvore informacija, zbog čega reklama i upućena poruka vrlo lako ulazi u podsvjest, posebno stanara koji često idu liftom.

Dvoje banjalučkih studenata, kojima u radu pomaže i kolega Ljubiša Mićić, novčanu nagradu od 2.500 KM iskoristili su za uplatu osnivačkog kapitala, uz već obezbijeđenu godišnju knjigovodstvenu uslugu.

Firma "LiftMark", iako na tržištu egzistira svega tri mjeseca, sklopila je prve ugovore sa kompanijama i zajednicama etažnih vlasnika. Početak, priznaju, nije bio lak, pogotovo u uslovima ekonomske krize kada mnoga preduzeća krešu troškove za marketing.

"Uspjeli smo, ipak, obezbijediti prve klijente i za sada smo zadovoljni što prihodima uspijevamo pokriti troškove, a kasnije ćemo vidjeti", priča Milena Dobrnjac, navodeći da su reklamne okvire postavili u liftovima 40 zgrada u nekoliko banjalučkih naselja.

Ukazuje da je i stanare zgrada, takođe, trebalo ubijediti da je to korisna stvar, ali da sve ide lakše kada im se predoči da "LiftMark" zajednicama etažnih vlasnika plaća određen mjesečni paušal za ustupanje prostora u liftu. Visina paušala zavisi od veličine reklamnog panoa, lokacije zgrade i broja stanova.

Jedan od stanara koji pozdravlja biznis ovih mladih preduzetnika je Marinko Sakić, predsjednik Zajednice etažnih vlasnika zgrade u Bulevaru cara Dušana 8, koji kaže da reklame u liftovima doprinose kako estatici tako i ekologiji.

"Smatram da je to jedno od boljih idejnih rješenja, daleko bolje od reklamnih letaka koje nam često ubacuju u sandučiće i haustore i samo nam prave smeće. Pored toga, lift smo učinili interesantnijim, jer, pored reklama, možemo pročitati informacije o dešavanjima u gradu, dok smo do sada mogli čitati samo stare dosadne podatke o nosivosti lifta", kaže Sakić uz osmijeh.

Mladi vlasnici "LiftMarka", u zavisnosti od potražnje i obima posla, biznis planiraju proširiti po cijeloj Banjaluci, ali i dalje.

"Ako nam se ukaže prilika, ići ćemo i u druge gradove, zašto da ne", ističe Milena Dobrnjac.

Izvor Nezavisne novine