Cilj četvrte kampanje „Stop švercu“ koju zajednički organizuju Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) i Udruženje ekonomista RS SWOT je da budžeti BiH ne ostaju uskraćeni za desetine pa čak i stotine miliona KM zbog prodaja cigareta bez akciznih markica na crnom tržištu.

Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju u Upravi za indirektno oporezivanje kaže da su dosasdašnje kampanje dale rezultate i da se po pravilu povećava broj prijava nelegalne trgovine tokom trajanja kampanje.

Prema njegovim rječima veoma je važno da građani shvate pogubnost crnog tržišta i da se aktivno uključe u borbu za njegovo suzbijanje.

“Vrlo nam je važno da prilikom poziva na našu otvorenu liniju građani ostave što više konkretnih informacija o tome gdje se, tačnije na kojoj se adresi nelegalno prodaju cigarete ili duhan, kao i informaciju ko se bavi tom nelegalnom prodajom. Ukoliko budu imali više konkretnih informacija, službenici UIO će brže i lakše provesti aktivnosti na terenu i izvršiti oduzimanje nelegalno prodavane alcizne robe“, kazao je Kovačević

On je posebno naglasio da se građani ne trabaju plašiti da ostave što više konkretnih informacija, jer je njihova anonimnost zagarantovana.

„Otvorena linija UIO, čiji je broj 080 02 06 07 postavljena je tako da nemamo uvid s kojeg broja građani zovu, a nisu dužni ni ostavljati svoje lične podatke, što im daje sigurnost u potpunu anonimnost”, rekao je Kovačević i dodao da oni građani koji ne žele biti anonimni mogu proslijediti i lokaciju na viber liniju UIO čiji je broj 065355155 sa informacijama o mjestu i licima koja se bave nezakonitom prodajom cigareta i duvana, a sve ovo se može dostaviti i na e-mail adresu: stop.svercu@uino.gov.ba

Saša Grabovac izvršni direktor Udruženje ekonomista RS SWOT se slaže da su dosadašnje kampanje dale rezultata i da se kroz pokazatelje može vidjeti da je crno tržište u padu, ali da je i dalje neprihvatljivo visok udio prodatih cigareta bez akciznih markica.

“Kampanja ima više ciljeva, a oni su podizanje svijesti, odnosno Informisanje javnosti o štetama koje nelegalna prodaja duvanskih proizvoda nanosi ekonomiji i društvu, jačanje kontrola na granicama i unutar zemlje radi sprečavanja šverca duvanskih proizvoda i saradnja sa institucijama”, kazao je Grabovac.

On je naglasio da kampanja ne bi dala odgovarajuće rezultate da nema velike podrške medija.

„Angažovanje novinara i medijskih kuća je veoma važno ka postizanju našeg zajedničkog cilja“, kazao je Grabovac i dodao da je na nagradni konkurs u kojem se biraju najbolji članci koji se bave problemima crnog tržišta već stiglo dosta radova koji na problem nelegalne prodaje duvanskih proizvoda gledaju iz nekih novih uglova.

Predstavnici duvanske industrije teakođe smatraju da je nastavak kampanje koristan.

Ivan Trizno generalni direktor Philip Morris BHBiH smatra da je borba protiv nelegalne trgovine duhanom je složen izazov koji zahtijeva saradnju između vlada, regulatornih tijela, zainteresovanih strana u industriji i zajednice.

“Kampanja “Stop švercu” koju četvrtu godinu zaredom sprovodi Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) u cilju edukacije i podrške građanima da se direktno uključe u borbu protiv crnog tržišta je višestrani pristup koji u praksi vidno daje rezultate i dokazuje da je moguće ovaj izazov staviti pod kontrolu“, zaključio je Trizo.