BANJALUKA – Narodna skupština RS usvojila je Odluku o prihvatanju zaduženja RS prema Evropskoj banci za obnovu i razvoj po Projektu izgradnje petlje “Mahovljani” čija je kreditna vrijednost 21 milion evra.

Ukupni iznos sredstava za realizaciju ovog projekta podrazumijeva i donaciju Evropske komisije u iznosu od pet miliona evra.

Ministar finansija RS Aleksandar Džombić rekao je da je 19.790.000 evra namijenjeno za izgradnju petlje u Mahovljanima na autoputu od Banjaluke do Gradiške, milion evra za konsultantske usluge, a 210.000 evra za jednokratnu proviziju.

On je precizirao da je rok otplate kredita 15 godina, da je grejs period od tri godine uračunat u rok otplate, kamatna stopa je promjenjiva, šestomjesečni EURIBOR plus jedan odsto marže godišnje, jednokratna provizija jedan odsto na iznos glavnice kredita.

“Provizija na neiskorišćena sredstva je 0,5 odsto godišnje na odobreni, a nepovučeni iznos sredstava. Otplata glavnice počinje 4. juna 2013. godine, a završava se 4. decembra 2024. godine, a plaćanje glavnice i kamate vrši se polugodišnje i to 4. juna i 4. decembra. Valuta povlačenja kredita je evro”, naveo je Džombić.

On je dodao da je uslov za efektivnost Projekta postizanje sporazuma o raspodjeli akcize na goriva za autoputeve, te donošenje odluke Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH i njeno stupanje na snagu.

Poslanik SDS-a Lazo Marić rekao je da je Vlada RS, uz ovu informaciju, trebalo da dostavi sve procedure koje su vezane za izgradnju petlje, upitavši “šta to može da košta čak 21 milion evra”.

Poslanik SRS-a RS Milanko Mihajlica smatra da je RS prezadužena i da joj nisu potrebna nova zaduženja, dodavši da se postavlja pitanje povjerenja u vezi sa utroškom ovih sredstava, “s obzirom na to kako su se dijelila kreditna sredstva Investiciono-razvojne banke”.

Mihajlica je zatražio informaciju o izgradnji autoputa Banjaluka – Gradiška, kao i o dodjeli sredstava IRB-a.

Šef Kluba poslanika PDP-a Borislav Borenović rekao je da je ovo peta vlada koja je bavi realizacijom igradnje autoputa, dodavši da se pridružuje poslanicima koji traže informaciju o realizaciji izgradnje i cijeni koštanja.

“Bitno je da konačno saznamo koliko će koštati izgradnja dionice Banjaluka – Gradiška i kada će biti završena”, smatra Borenović.

Predsjednik Vlade RS Milorad Dodik rekao je da mu nije jasno šta opoziciji u ugovoru o zaduženju nije jasno, kada je precizno objašnjeno kako će se novac utrošiti.

Dodik je istakao da je, pored supervizora Evropske banke koja kontroliše namjenu utroška sredstava i čak odobrava pojedinačna plaćanja, nemoguće očekivati da će biti zloupotreba te vrste.

On je podsjetio da su odluke o zaduženju, pa i ova u vezi sa Mahovljanskom petljom, parlamentu dostavljene 24. novembra, jer su tek tada završeni razgovori sa Evropskom bankom, što je razlog što su se sada našle u skupštinskoj proceduri.

Dodik je rekao da je važnost Mahovljanske petlje u tome što je konekcija puta Banjaluka – Gradiška sa putem Banjaluka – Doboj.

On je podsjetio da do dolaska ove vlade nije bilo priče o izgradnji autoputa do Doboja, već da je ranije planirana samo izgradnja brze ceste, zbog čega po tom projektu nije bila potrebna ova petlja.

“Sadašnja Vlada se odlučila da gradi autoput i zato smo vratili sve dosadašnje studije i krenuli u novi projekat, izgradnju autoputa Banjaluka – Doboj. Morali smo da brzo rješavamo niz pretpostavki poput imovinsko-pravnih odnosa, projektnih poslova i u ovom trenutku postoji potpuna spremnost za njegovu izgradnju”, naglasio je Dodik.

Dodik je rekao da se sada traži garancija od austrijske kompanije “Strabag” da će izgraditi autoput Banjaluka – Doboj, te da “Strabag” nije “sveto slovo”, ukoliko ne da tražene garancije.

Prema njegovim riječima, poslanici namjerno spekulišu o izgradnji autoputa Banjaluka – Gradiška i onda se, kako je dodao, može misliti kako to običan svijet tumači.

Dodik je podsjetio da su riješeni osnovni problemi vezani za imovinsko-pravne odnose i izgradnja autoputa Banjaluka – Gradiška biće primjer najefikasnije provedene investicije, “imajući u vidu neiskusvo u tom poslu i probleme koji su postojali”.

“Mi smo odgovorni i stojimo iza posla koji se zove izgradnja autoputa Banjaluka – Gradiška i ova dionica biće završena u martu 2010. godine, kao što je ugovorom i predviđeno”, naveo je Dodik.

On je dodao da se ova dionica ne radi godinama, istakavši da je tek 2008. godine napravljen ugovor sa izvođačima radova, jer su se morali rješavati imovinsko-pravni poslovi, koji su, kako je naveo, na trasi od Banjaluke do Doboja već riješeni, za šta je Vlada RS izdvojila 35 miliona KM.

Govoreći o IRB-u, Dodik je rekao da o toj banci najbolje govori činjenica da su Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka spremni da svoje plasmane udruže sa IRB-om i da vrše zajedničke plasmane.

“IRB je osigurala sve svoje plasmane koji su dati preko poslovnih banaka. Nema kredita koji nije osiguran bankarskom garancijom. Može neki projekat i propasti, ali banka je dužna da državi vrati novac”, naglasio je Dodik.

On je upitao zašto se stalno sumnja u institucije RS, podsjetivši da je iza RS teška godina u kojoj je sačuvana ekonomija.

Dodik je podsjetio da je potpredsjednik MMF-a rekao da je ta institucija impresionirana time kako Vlada RS upravlja resursima i makroekonomskim pokazateljima.

On je poručio da se svi u RS moraju objediniti oko jednog globalnog pitanja – kako obezbijediti što više javnih poslova i investicija za RS.

Poslanik SNSD-a Nenad Kesić rekao je da su kritike opozicije u vezi sa realizacijom kapitalnih projekata, kao što je izgradnja autoputa Banjaluka – Gradiška i Mahovljanske petlje, čista demagogija, jer bi opozicija, kako je naveo, željela da ovi projekti i ne postoje.

Izvor Agencije