BANJALUKA – Predstavnici Željeznica RS i poljskih firmi “Vagon” i “Rafamet” potpisali su juče ugovore o nabavci 200 teretnih vagona i o modernizaciji postojeće i nabavci nove opreme za održavanje šinskih vozila putem kreditnih sredstava od 20 miliona evra.

U prisustvu premijera RS Milorada Dodika, ministra saobraćaja i veza RS Nedeljka Čubrilovića i poljskog ambasadora u BiH Andžeja Tiškjeviča ugovore su u Banjaluci potpisali generalni direktor Željeznica RS Petko Stanojević, predsjednik uprave "Vagona" Bartoš Šjerček i potpredsjednik uprave "Rafameta" Maćej Mihalik.

Čubrilović je rekao da je ovo bitan ugovor za sistem željezničkog saobraćaja u RS, kojim se definiše nabavka teretnih vagona građenih na bazi najsavremenije tehnologije i najveće dopuštene nosivosti od 22 tone osovinskog opterećenja, namijenjenih za prevoz tereta u rinfuzi.

– Vlada RS je u prethodnom četvorogodišnjem periodu uložila više od 160 miliona maraka u željeznički sistem Srpske, a trenutno se radi jedan od najvećih projekata u RS vrijedan 34 miliona evra, koji se odnosi na pružni pravac Jošavka – Kostajnica – istakao je Čubrilović.

On je kazao da je planirano da se u idućem periodu za Željeznice RS obezbijedi oko 500 miliona evra.

– U prvih šest mjeseci ove godine Željeznice RS povećale su promet mjeren u toni po kilometru za 54 odsto, kao i prihode za 70 odsto, ali to nije dovoljno da bi Željeznice bile samostalan sistem, i to nije znak da treba prestati s ulaganjem u ovaj sistem. Nabavkom ovih 200, kao i planiranih još 600 vagona za teretni saobraćaj i osposobljavanjem infrastrukture naše željeznice biće u prilici da pruže sve ono potrebno privredi i okruženju – dodao je Čubrilović.

Poljski ambasador u BiH Andžej Tiškjevič rekao je da ovaj ugovor predstavlja najveću poljsku investiciju u BiH, naglasivši da je Vlada Poljske spremna za otvaranje novih investicija i kreditnih linija.

– Ovim ugovorom biće povezane poljske željeznice i željeznice u RS. Vlada RS je ranije odobrila 20 miliona evra za potrebe rudnika i termoelektrane Ugljevik, a ovi projekti se realizuju u okviru ugovora između Vlade RS i Poljske o dodjeli kredita vezane pomoći u iznosu od 20 miliona evra, što je potpisano u julu – istakao je Tiškjevič.

Generalni direktor Željeznica RS Petko Stanojević rekao je da će nabavka novih vagona osavremeniti ŽRS, naglasivši da su vagoni izgrađeni po evropskim standardima, nosivosti 22,5 tona po jednoj osovini, što znači da je ukupna nosivost oko 90 tona, te da su oni predviđeni za brzine od 120 kilometara na čas.

Uslovi

Vlada Poljske kreditna sredstva od 20 miliona evra odobrila je Vladi RS na period od 20 godina, uz grejs period od dvije godine i veoma nisku kamatnu stopu od jedan odsto, a novac će Željeznicama RS biti prenesen pod identičnim uslovima.

 ŽRS su inače u prvoj polovini ove godine ostvarile povećanje prevoza u željezničkom teretnom saobraćaju od oko 72 odsto, kao i neto tonskih kilometara za 54 odsto u odnosu na isti period prošle godine, što je doprinijelo povećanju prihoda za 71 procenat.

Unutrašnji saobraćaj u ovom periodu povećan je za 87 odsto, a uvoz za 140 odsto u odnosu na uporedni prošlogodišnji period, navodi se u izvještaju Ministarstva saobraćaja i veza RS o poslovanju ŽRS-a u prvih pola godine.

Naplata zaostalih potraživanja u prvom kvartalu ove godine povećana je gotovo dvostruko u poređenju sa istim periodom prošle godine, a sklopljeni su novi ugovori sa mnogim firmama.

ŽRS su u postupku kasacije i prodaje zastarjelih i nefunkcionalnih voznih sredstava, čijom prodajom će ostvariti do četiri miliona KM, a sve sa ciljem smanjenja tekuće nelikvidnosti.

U izvještaju se ističe da se trenutno radi remont pruge Jošavka – Kostajnica, vrijedan oko 34 miliona evra, nakon čega će brzina teretnih vozova biti povećana na 80, a putničkih vozova 100 kilometara na čas.

Realizacijom ovog projekta koji je nastavak već završenog remonta pruge Banjaluka – Jošavka u dužini od 22 kilometra, biće u potpunosti sanirana pruga Banjaluka – Doboj.

U projekte željezničkog saobraćaja za ove četiri godine uloženo je više od 160 miliona maraka što je trostruko veća investicija nego u prethodnom četvorogodišnjem periodu.

Najveći dio posla je u fazi pripreme i njegova realizacija očekuje se u naredne tri godine kada će biti uloženo dodatnih 500 miliona maraka, čime će u potpunosti biti modernizovana pruga Doboj – Novi Grad i Doboj – Zvornik, nabavljeno oko 600 novih teretnih vagona i modernizovani radionički kapaciteti za održavanje željezničkih vozila u Doboju, Banjaluci i Prijedoru, navodi se u izvještaju.

Do tada će biti isporučene i četiri garniture putničkih vozova nagibne konstrukcije “Talgo”, što je 36 putničkih vagona. Ove investicije će dovesti naše željeznice u ravnopravan položaj sa željeznicama u regionu.

Izvor Agencije