PRIJEDOR – U kompaniji “ArcelorMittal” stala je proizvodnja rude jer su se zbog 10-dnevnog štrajka mašinovođa Željeznica RS napunili svi slobodni kapaciteti za smještaj gotovih proizvoda i ukoliko uskoro ne bude otpremljena prijeti kolaps ovom privrednom gigantu, poručilo je rukovodstvo “ArcelorMittala”.

Glavni inženjer za pripremu sirovina u Rudniku Omarska Draško Simić rekao je da više ne postoje uslovi da se organizuje proizvodni proces pošto je stala otprema rude i da su radnici upućeni na prinudni odmor.

“Gotove rude na depoima i natovarene u vagonima u Omarskoj ima ukupno oko 140 000 tona”, rekao je Simić.

Generalni direktor “ArcelorMittala Prijedor” Mladen Jelača rekao je su gubici ovog preduzeća višemilionski, jer je cijena dnevne proizvodnje od 8 000 tona 165.000 evra i da se gubici lako mogu izračunati, ako se zna da proizvodnja stoji već deset dana.

“Ukoliko to ne riješimo u roku od jednog ili dva dana, doživjećemo totalni kolaps i pitam se kome ćemo fakturisati da nam nadoknadi štetu, jer ja to ne znam, ali nekome hoćemo”, poručio je Jelača.

On je naglasio da su proizvodni rezultati rudnika za ovaj mjesec poražavajući, jer je mjesečni plan oko 180.000 tona rude, a do sada je proizvedeno svega oko 75.000 tona. Dovedeno je u pitanje i ostvarivanje godišnjeg plana od 1,8 miliona tona s obzirom da je dosadašnji plan ostvaren sa oko 1,5 miliona tona rude.

Jelača je naveo da je činjenica da neće biti ispunjen mjesečni plan, što za rudnik predstavlja veliki problem.

“Planom smo predvidjeli plasman rude prema željezarama, jer je oktobar mjesec kada željezare pune depoe za zimsku sezonu i tada očekuju da im dopremimo znatno veću količinu rude pošto je mnogo lakše manipulisati tim rudama prije zime. U ovoj situaciji kada ćemo podbaciti, ne znam kako ćemo to nadoknaditi”, kaže Jelača.

On je dodao da je ovo treći put ove godine da se nešto ovako dešava i da niko ne snosi posljedice i odgovornost za proizvodne gubitke.

“Mi nemamo nikakve informacije. Čak ni to da li postoji komunikacija sa štrajkačima, niti vidimo želju da se nešto promijeni i nema indicija da će ovaj problem biti riješen. Ovo više nije samo problem nego alarmantna situacija za nas, jer će ogromna šteta biti nanesena privredi RS. Sa druge strane nemamo odlučnu akciju nadležnih, prije svega Vlade i vladinih institucija”, istakao je Jelača.

Komentarišući apel načelnika opštine Prijedor Marka Pavića da se mašinovođe vrate na posao jer će “biti grabari prijedorske privrede”, Jelača je naglasio da je očekivao reakciju, ali da je očigledno da apel nije urodio plodom.

“Volio bih da je to uradilo plodom, ali na žalost vidim da nije i pitamo se šta je potrebno uraditi da bi to urodilo plodom. Ovo je pitanje ne samo za danas i ne samo vezano za rudnik nego i za druge velike industrijske sisteme. Štetu trpi i `Boksit` Milići, `Koksara` u Lukavcu, `Krajinapetrol`, `Celex` i sve te firme ne znaju danas šta da rade, jer imaju povećane troškove i štete pošto ne izmiruju svoje obaveze prema stranim partnerima”, pojasnio je Jelača.

Još jedna runda pregovora između mašinovođa u štrajku i Uprave “Željeznica RS” u Doboju je neuspješno završena.

Pregovorima u upravnoj zgradi “Željeznica RS”, osim lidera mašinovođa u štrajku prisustvovali su i svi izvršni direktori “Željeznica”.

Jedan od lidera mašinovođa Radenko Marić kaže da je mašinovođama ponuđena isplata aprilskog kilometra po cijeni od jedne KM.

“To nije ono što mi zahtijevamo. Međutim, sadašnji izvršni direktori kažu da žele raditi samo po zakonu i da je protekla uprava `Željeznica RS` protivzakonito potpisala dokumente u kojima se navodi visina cijene kilometra od 2,40 KM”, rekao je Marić.

On je dodao da je šteta proistekla zbog dosadašnje obustave željezničkog saobraćaja više od deset puta veća od ukupnog iznosa potraživanja koje mašinovođe zahtijevaju.

“Nejasno nam je da niko neće da nam ponudi apsolutno ništa jer bismo možda pristali i na samo jedan dio zaostatka po osnovu dodatnog troška, odnosno kilometra”, naglasio je Marić.

On je dodao da su se izvršni direktori na današnjim pregovorima isključivo interesovali za pozadinu, odnosno kako su to nazvali “političku podršku” za koju sumnjaju da mašinovođe dobijaju od određenih političkih partija i drugih lica.

“Jasno smo im rekli: platite vi nama naše, pa ćemo mi vama odmah reći da li i ko stoji iza nas”, istakao je Marić.

On je postavio pitanje šta će se desiti i ako bude postignut dogovor sa Upravom “Željeznica RS” jer, prema njegovim riječima, većina mašinovođa ima radnu suspenziju ili suspenziju radnih zadataka tako da ako Uprava ne povuče suspenzije nisu u mogućnosti da voze.

Uprava ŽRS saopštila je da mašinovođe koje odbijaju da rade nisu prihvatile ponudu da im danas bude isplaćen materijalni trošak, takozvani kilometar, u iznosu od jednu KM, a da za naredni period zajednički bude pronađeno najbolje rješenje u skladu sa zakonom.

Iz Uprave ŽRS navode da su mašinovođe “odbile prijedlog Uprave preduzeća, isključivo tražeći potvrdu svog privilegovanog položaja, koji brane na nezakonit način”.

Uprava ŽRS navodi da čini sve da umanji štete koje prouzrokuju mašinovođe koje i dalje odbijaju da obavljaju svoje radne zadatke, te ponovo pozvala zaposlene “da još jednom razmisle o poziciji u kojoj se nalaze, prestanu sa kršenjem zakona i počnu sa radom”.

“Od danas, svakog dana voziće po jedan teretni voz na relaciji od Omarske prema Dobrljinu i dalje na sjever. Manevra u stanicama Omarska i Banjaluka radi se redovno od 14. oktobra i tako će biti i nastavljeno”, navodi se u saopštenju i dodaje da se prevoz glinice iz Zvornika do Srbije obavlja od 14. oktobra uprkos obustavi rada mašinovođa, “koji zbog svojih interesa nanose teške udarce privredi”.

Iz Uprave napominju da su “uz podršku savjesnih mašinovođa”, ŽRS uspjele da obezbijede da se radovi na remontu aktiviraju i odvijaju nesmetano.

“Takođe, od danas ćemo raditi na prevlačenju vozova iz Hrvatske do Luke Šamac i tako smanjiti plaćanje ležarina Hrvatskim željeznicama i deblokirati rad fabrike `Unis` Derventa”, dodaje se u saopštenju.

U saopštenju se navodi da su mašinovođe Željeznica Federacije BiH djelimično preuzele prevoz, koji je pripadao mašinovođama ŽRS kako bi zadovoljili potrebe privrede FBiH.

“ŽRS trenutno raspolažu sa deset mašinovođa i pet pomoćnika mašinovođa koji u ovom trentku iskazuju poštovanje prema profesiji i volju za rad. U toku je prijem novih mašinovođa koji će ubrzo pokrenuti dodatni broj vozova”, dodaje se u saopštenju.

Uprava ŽRS ističe da u ovom preduzeću nastoje da pronađu rješenje svakog problema isključivo u zakonskim okvirima.

Mašinovođe, koje su od ponedjeljka, 10. oktobra, zaustavile vozove, traže isplatu razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.

Izvor Agencije