NJUJORK – Franjo Bobinac, izvršni direktor slovenačkog “Gorenja”, odlučio je da probije barijere nastale na području bivše Jugoslavije nakon rata, s ciljem povećanja profita svoje kompanije.

Kako piše "Bloomberg", Bobinac je samo jedan od direktora koji je juče u Bledu učestvovao na skupu "Southeast Management Foruma", gdje će se razgovarati o trgovinskim odnosima između šest bivših jugoslovenskih republika.

"Kompanije poput ‘Gorenja’, ‘Atlantic Grupe’ i Naftne industrije Srbije poručile su da oživljavaju stare veze, te obnavljaju takozvanu Jugosferu", piše "Bloomberg", te dodaje da su Srbija, Hrvatska i Slovenija u pregovorima o spajanju svojih nacionalnih avio-prevoznika, berzi i željeznica pomoću čega će oživjeti svoje ekonomije.

Novinska agencija, takođe, ističe da zajednički BDP svih šest bivših jugoslovenskih republika iznosi 192 milijarde dolara, što je otprilike na nivou Češke i Portugala. Analitičari koje je kontaktirao "Bloomberg" uglavnom se slažu da je obnavljanje regionalne saradnje korak u pravom smjeru.

"Srbija, Hrvatska i Slovenija jedni drugima su prirodni partneri", kazao je Timoti Eš, analitičar britanske banke RBS.

Tim Juda, novinar "Economista", ističe da mnogi građani tih zemalja neće biti spremni za novu Jugosferu, ali će morati živjeti s tim.

"Ujutro će se u toj regiji piti mlijeko proizvedeno u Hrvatskoj, zatim će se gledati program bosanske televizije, jesti jelo proizvedeno od strane neke kompanije iz Srbije koja je u slovenačkom vlasništvu, a koju namjerava da kupi jedna hrvatska firma", slikovito je svoje viđenje Jugosfere prikazao Juda.

"Bloomberg" podsjeća kako su Slovenija i Hrvatska odlučile da riješe nesporazume u vezi s Novom ljubljanskom bankom, a ističe i kako je "Atlantic" kupio slovenačku "Droga Kolinsku" kako bi prisvojio koktu, konkurenta koka-koli i najbolje prodavano piće u komunističkim vremenima.

Isto tako ističe se preuzimanje hrvatskog "Butana" od strane slovenačkog "Petrola", a "Mercator" je sklopio partnerstvo sa srbijanskom firmom "Čoka".

Analitičar,i uključujući Timotija Eša, smatraju da je Sloveniji ulazak u Evropsku uniju dao vodeću ulogu u regiji, te slovenačke kompanije poput "Krke" i "Mercatora" izgrađuju panbalkansku mrežu.

Izvršni direktor "Krke" Jože Colarič tako je izjavio da ako su politički odnosi dobri, poboljšavaju se i trgovački.

Čelnik hrvatskog "Atlantica" Emil Tedeski kaže kako su vlade u regionu pronašle zajednički jezik i sada rade na daljem razvoju odnosa, što lidere kompanija čini srećnima.

Izvor Bloomberg