SARAJEVO – Na samitu „zapadnobalkanske šestorke“, koji je održan u Briselu, Bosna i Hercegovina kandidovala je pet saobraćajnih projekata koji su prihvaćeni od strane EU, a među njima je i autoput od Gradiške preko Banjaluke do Travnika.

To praktično znači da bi Banjaluka bila povezana sa Sarajevom s obzirom na to da bi se ovaj put naslanjao na autoput koji prolazi u neposrednoj blizini.

Pored toga, od strane EU, koja se obavezala da će dati tehničku i stručnu pomoć i obezbijediti oko milijardu evra za izradu projektne dokumentacije u svih šest zapadnobalkanskih zemlja, od strane BiH prihvaćeni su i projekti na koridoru 5c, zatim željeznička pruga Šamac – Sarajevo – Mostar – Čapljina.

EU je spremna i da pomogne u sanaciji plovnog puta rijeke Save, odnosno proširivanje luka u Brčkom i Šamcu, a kada je riječ o vazdušnom saobraćaju od strane BiH je prihvaćen projekat sanacije i modernizacije Aerodroma Sarajevo.

Inače, sastanak premijera Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Albanije, Makedonije, Srbije i Kosova nastavak je konferencije o zapadnom Balkanu, održane u ljeto prošle godine u Berlinu. Premijeri su u utorak postigli punu saglasnost u vezi sa saobraćajnom mrežom zapadnog Balkana, koja bi do 2030. godine trebalo u potpunosti da bude integrisana sa saobraćajnom mrežom EU.

„Kriterijumi koji važe za sve zemlje zapadnog Balkana su da saobraćajnice, putne, željezničke, plovne ili vazdušne, moraju povezivati glavne gradove, glavne ekonomske centre i glavne luke u zemljama zapadnog Balkana i u tom smislu naši projekti su potpuno zadovoljili“, rekao je Denis Zvizdić, predsjedavajući Savjeta ministara BiH.

On je rekao da se EU obavezala da će obezbijediti oko milijardu evra za finansiranje projekata, uglavnom projektne dokumentacije, dok će od strane drugih investitora, uključujući i zapadnobalkanske zemlje, biti potrebno još oko deset milijardi evra.

„Osnovni kriterijum je da svi projekti moraju biti završeni do 2030. godine. Prvi presjek stanja će biti 2023. godine, kada će se znati u kojoj su fazi projekti i da li u potpunosti ispunjavaju kireterijume za nastavak finansiranja“, rekao je juče Zvizdić, dodajući da će se veoma brzo krenuti u realizaciju tih projekata.

Sljedeći samit „zapadnobalkanske šestorke“ biće održan 27. avgusta u Beču, gdje će biti riječi o konkretnim analizama pojedinačnih investicionih projekata koji su usvojeni u utorak. Takođe, u Beču bi se mogla otvoriti priča o energetskom povezivanju zemalja zapadnog Balkana i integrisanju te mreže u EU.

Preduslov da se BiH ozbiljnije uključi u ovaj proces jeste da, prije svega, usvoji sektorske strategije, u konkretnom slučaju strategiju transporta s akcionim planovima, a sve s ciljem da pristupi pojedinim IPA fondovima.

Predstavnici vlasti BiH istakli su da je na sastanku u Briselu postignut još jedan značajan uspjeh bh. delegacije, a to je da u širu mrežu autoputeva uđe i jadransko-jonski autoput tj. trasa koja bi od Podgorice, preko Hercegovine prolazila kroz BiH u dužini od oko 110 kilometara.

Predsjedavajući Savjeta ministara BiH rekao je da tek slijede razgovori s Hrvatskom o toj dionici s obzirom na to da je planirano da ona ide duž cijele jadranske obale.

„Trasa kroz BiH je mnogo prihvatljivija i to smo obrazložili s veoma detaljnim ekonomskim i prostornim dokumentima. Vjerujemo da će Hrvatska imati razumijevanje“, rekao je Zvizdić. (Nezavisne novine)

 

Projekti u regionu

Putevi

Šamac – Doboj – Sarajevo – Mostar – Bijača

Gradiška – Banjaluka – Lašva – Travnik

Tirana – Elabasen – Struga – Tetovo – Skoplje – Deve Bair (Bugarska)

Batrovci – Beograd – Niš – Skoplje – Bogorodica (Grčka)

Subotica – Novi Sad – Beograd

Niš – Gradina (Bugarska)

Debeli Brijeg (Hrvatska) – Bar

Podgorica – Drač – Fier – Tepelena – Cafe Bote (Grčka)

Vršac – Beograd – Podgorica – Bar

Priština – Skoplje

Lješ – Priština

 

Pruga

Šamac – Sarajevo – Mostar – Čapljina

Skoplje – Deva Bair (Bugarska)

Šid – Beograd – Niš – Skoplje – Đevđelija (Grčka)

Kelebija (Mađarska) – Novi Sad – Beograd

Niš – Dimitrovgrad (Bugarska)

Podgorica – Drač/Tirana

Vršac – Beograd – Podgorica – Bar

Kruševac – Kraljevo – Priština – Skoplje

 

Vodeni putevi (obnova luka)

Šamac

Brčko

Novi Sad

Beograd

 

Morske luke

Drač

Bar

 

Unutrašnji putevi

Dunav: Bačka Palanka – Ram (rijeka Nerar) – rijeka Timok

Sava: Sisak – Beograd

Tisa: granica Mađarske – Dunav

 

Aerodromi (rekonstrukcija i modernizacija)

Sarajevo, Tirana, Priština, Podgorica, Skoplje, Beograd