BANJALUKA – Izgradnja autoputeva u BiH od presudnog je značaja za razvoj privrede, zbog čega ti projekti imaju snažnu podršku Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke.

Najvažnija trasa autoputa kroz BiH je koridor 5c (autoput i železnica), koji je deo evropskog transportnog sistema, a povezuje Kijev, preko Budimpešte, sa Jadranskim morem. Na teritoriji BiH je najduži deo koridora 5c i proteže se područjem gde živi preko 50 odsto stanovništva i gde se ostvaruje preko 60 odsto BDP zemlje.

U Ministarstvu transporta i komunikacija BiH nadaju se da će do 2020. godine biti izgrađeno svih 336 kilometara autoputa 5c, od čega je na teritoriji FBiH 285 kilometara, a na području RS 51 kilometar.

– Za sada je prioritet povezivanje Sarajeva i Doboja autoputem preko Zenice, što bi moglo da bude do 2018. godine – kaže ministar transporta i komunikacija Damir Hadžić.

Autoceste FBiH u ovoj godini najavljuju puštanje u saobraćaj novih 102 kilometra autoputa na koridoru 5c, što je 35 odsto celog autoputa. Trenutno je aktivno osam gradilišta, a planiran je novi investicioni ciklus na deonicama Počitelj-Zvirovići (11 km), Drivuša-Donja Gračanica (9 km), Žepče-Doboj jug (38 km) i Tarčin-Konjic (21 km).

– U prošloj godini ostvareno je 472 miliona investicija, a obezbeđen je posao za blizu 5.000 radnika iz 90 domaćih kompanija, dok je ukupna ugovorena vrednost svih deonica 1,2 milijarde KM – kaže direktor Autocesta FBiH Ensad Karić.

Za izgradnju dela koridora 5c kroz RS (Doboj-Vukosavlje) u toku su pregovori sa potencijalnim privatnim partnerom. Od dva konzorcija koja su se javila na javni poziv, ostao je jedan i to konzorcij koji čine firme “Štrabag” iz Austrije i “Bujik” iz Francuske. Ponuđač ima rok da do 14. marta dostavi finansijsku ponudu, a potom će se odlučiti hoće li biti potpisan ugovor.

Na teritoriji RS u funkciji su 34 kilometra autoputa na deonici Banjaluka-Gradiška. Autoput je građen iz vlastitih i kreditnih sredstava Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj. U toku je i izgradnja autoputa Banjaluka-Doboj, koja je počela u septembru 2012. godine, uvođenjem u posao izvođača radova na deonici Prnjavor-Doboj.

Ukupna dužina autoputa Banjaluka-Doboj je 71,9 kilometara, a trasa je podeljena na dve celine Banjaluka-Prnjavor (35,3 km) i Prnjavor-Doboj (36,6 km). U prvoj godini izgradnje konzorcij „Integral inženjering“ iz Laktaša i „Granit“ iz Skoplja je deonicu Prnjavor-Doboj probio u čitavoj dužini. U toku je izgradnja objekata, mostova, podvožnjaka i nadvožnjaka, među kojima je najveći i najznačajniji most preko Bosne.

Za deonicu autoputa Banjaluka-Prnjavor, izabran je izvođač radova za izradu glavnog projekta i izgradnju autoputa. Ako sve bude po planu, deonica auto-puta Doboj-Prnjavor biće završena 2015., a najkasnije 2016. Ako se to desi, biće to rekordna gradnja jednog auto-puta u zemlji.

Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović kaže da su evropske banke, pre svih Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka, kroz kreditne aranžmane bitno pomogle izgradnju mreže autoputeva u RS.

– Za izgradnju autoputa Gradiška–Banjaluka EBRD izdvojio je 31 milion evra, a EIB 65 miliona evra. Za izgradnju deonice autoputa Banjaluka–Doboj, na pravcu od Doboja do Prnjavora, EBRD je odobrio kredit od 150 miliona evra, dok je EIB odobrio 160 miliona evra za pravac od Banjaluke do Prnjavora.

Kreditnim aranžmanom EBRD je učestvovala i u izgradnji petlje “Mahovljani” u iznosu od 21 milion evra, dok je za isti projekat Evropska komisija odobrila pet miliona evra iz granta, odnosno bespovratna sredstva. Krediti su odobravani pod standardnim uslovima evropskih banaka – kaže Čubrilović.

Predsednik EBRD-a Sum Čakrabarti naglasio je da Evropska banka za obnovu i razvoj ima snažno partnerstvo sa BiH, u koju je proteklih 15 godina uloženo 1,5 milijardi evra. Nakon posete Banjaluci, kada je potpisan Protokol o realizaciji druge tranše kredita EBRD-a za izgradnju autoputa Banjaluka–Doboj, deonica Prnjavor–Doboj, Čakrabarti je naglasio da je zadovoljan realizacijom projekata.

Izvor EuroBlic