ZAGREB – U ovoj se godini u Hrvatskoj očekuje pad BDP-a oko 0,2 odsto, a u sljedećoj bi mogao uslijediti rast za 0,4 odsto, procjene su iznesene na sjednici Savjeta Hrvatske narodne banke (HNB) koji je raspravljao o najnovijim privrednim kretanjima i prognozama, kao i o analizi finansijske stabilnosti te usvojio projekciju monetarne politike za nastupajući period, saopšteno je iz HNB-a.

Na temelju raspoloživih pokazatelja i procjene daljnjih kretanja očekuje se da će u  Hrvatskoj u ovoj godini biti zabilježen pad bruto domaćeg proizvoda oko 0,2 odsto, a u sljedećoj bi mogao uslijediti rast za 0,4 odsto. Kod toga se računa sa daljnjim smanjivanjem lične potrošnje te negativnim učinkom smanjivanja deficita u državnoj potrošnji na privredne aktivnost, dok bi pozitivan doprinos oporavku privrede mogao doći od porasta spoljnotrgovinske razmjene i od postepenog pokretanja investicija u narednoj godini, navodi se u saopštenju sa sjednice Savjeta centralne banke Hrvatske.

Godišnja promjena cijena u ovoj godini biće u znaku stagnacije (rast oko 0,1 odsto), pod uticajem pada cijena sirovina na svjetskom tržištu, povoljnijih vremenskih prilika u zemlji te ukidanja preostalih zaštitnih carina nakon ulaska Hrvatske u Evropsku uniju, a i slabe domaće potražnje. Za sljedeću godinu se predviđa rast potrošačkih cijena oko 1,6 odsto.

Stabilnost kursa, navodi se, ostaje i nadalje okosnica monetarne politike, s tim da će ona i dalje biti izrazito ekspanzivna i održavati visoki nivo likvidnosti u sistemu. Program podsticanja banaka da finansiraju privatna preduzeća novcem od prijevremenog iskupa blagajničkih zapisa ostaje u primjeni.

Očekuje se da će potražnja preduzeća za kreditima postepeno rasti i u ovoj i narednoj godini (predviđa se rast plasmana oko dva odsto u ovoj odnosno 2,7 odsto u 2015. godini). Stanovništvo će se i dalje, iako usporeno, nastaviti razduživati (-0,9 odsto u ovoj odnosno -0,6 odsto u  narednoj godini), a veća potražnja za kreditima i sklonost povećanoj potrošnji može se očekivati tek uz primjetniji privredni rast i povoljnija kretanja na tržištu rada, a time i povećani optimizam potrošača. (Agencije)