SARAJEVO/BANJALUKA – Drvna industrija BiH je u prva tri mjeseca ove godine ostvarila povećanje izvoza od 20 odsto nastavljajući trend dobrih izvoznih rezultata iz prošle godine.

Ukupan izvoz drvne industrije BiH u prvom kvartalu iznosio je 174,6 miliona KM, od čega na izvoz finalnih proizvoda, namještaja i montažnih kuća od drveta, otpada 76,9 miliona KM ili 44 odsto.

Izvoz namještaja je u odnosu na isti period lani povećan za 15,4 odsto, dok je pokrivenost uvoza izvozom dostigla 370 odsto.

"To je znatno povoljnije nego u 2010. godini kada je pokrivenost bila 280 odsto", kazala je Selma Bašagić, sekretar Asocijacije drvne industrije Spoljnotrgovinske komore BiH, te izrazila očekivanje da će dobri rezultati biti nastavljeni do kraja godine.

U Udruženju prerade drveta pri Privrednoj komori RS potvrđuju ostvarene napretke u tom sektoru, ukazujući na to da je u Republici Srpskoj proizvodnja namještaja u prvom tromjesečju povećana za 31 odsto, a primarnih proizvoda od drveta za 21 odsto.

"Izvoz namještaja prati proizvodne rezultate zbog evidentno veće potražnje na evropskom tržištu u odnosu na godine koje su bile obilježene svjetskom ekonomskom krizom", kaže Lazo Šinik, sekretar tog enitetskog udruženja.

Darko Partalo, direktor banjalučke firme "Drvoprodex", kaže da ove godine bilježe povećanje proizvodnje i isporuke parketa i podova, uglavnom za njemačko tržište. To dijelom obrazlaže i rastom cjenovne konkurentnosti zbog smanjenog pritiska jeftinih kineskih proizvoda.

"Evidentno da se situacija na tržištu popravlja, iako još ne možemo govoriti o potpunom oporavku od krize koja je ostavila trag u vidu nenaplaćenih potraživanja", ukazuje Partalo.

Džemil Ličina, strateški menadžer "Ećo Companyja" Sarajevo, kazao je da je nakon sajmova u Sarajevu i Milanu, potražnja za proizvodima ove kompanije porasla za 300 posto.

Međutim, i pored toga ova kompanija suočava se s problemima, s obzirom na to da od 1. januara 2012. godine neće biti moguć izvoz u zemlje Evropske unije bez FSC CoC sertifikata.

"Kad je riječ o certifikaciji proizvoda, država je ostavila proizvođače prepuštene same sebi. Ako hoćemo da izvozimo, mi moramo da organizujemo certificiranje proizvoda, šaljemo uzorke ino-partnerima, te na njihovo zeleno svjetlo i potvrdu idemo dalje sa izvozom", objasnio je Ličina.

Lazo Šinik kaže da je sertifikacija manji problem u RS, jer su "Šume RS" za razliku od šumskih gazdinstava u FBiH, implementirale FSC standard koji postepeno uvode i izvozno orijentisani proizvođači. U RS je, međutim, prisutan drugi problem u vidu povećanja troškova preduzeća zbog dodatnog poreskog opterećenja na plate koje je u primjeni od februara ove godine.

"Dodatni fiskalni nameti su došli u nezgodno vrijeme i posebno pogađaju niskoakumulativne grane poput drvoprerade, gdje radnici primaju plate ispod prosjeka. To destimuliše proizvođače na novo zapošljavanje, ali i inostrane investitore za ulaganja", ocjenjuje Šinik.

U pripremi izvozna strategija

U pripremi je izvozna strategija drvne industrije BiH, koja se radi u okviru izvozne strategije cijele bh. privrede.

"Uradili smo radni materijal, presjek stanja u drvnoj industriji i šumarstvu, te napravili SWOT analizu koja je pokazala koje su snage, prednosti i prilike, slabosti i prijetnje drvne industrije te sačinili akcioni plan sa nosiocima aktivnosti", objasnila je Selma Bašagić.

Dodala je da će izvozna strategija biti završena u junu, a prethodno je potrebno usaglasiti planirane aktivnosti sa budžetima, jer je važno da postoje sredstva za njihovu realizaciju.

Izvor Agencije