BANJALUKA – Iako je zbog uticaja svjetske ekonomske krize broj kupaca čajeva koje proizvodi “Plantago” iz Malog Blaškog, kod Laktaša, smanjen za oko 30 odsto, u ovom preduzeću u narednom periodu očekuju da će se ta situacija popraviti i da će se poslovanje stabilizovati.

Aleksandar Vukmirović, direktor ovog preduzeća, kaže da je kriza uglavnom uticala na manje finansijski sposobne firme što je dovelo do smanjenja kupaca, ali istovremeno se količine naručene robe od stabilnih kupaca povećavaju što označava početak boljeg poslovanja.

– Prvo polugodište je nešto lošije nego u 2009. godini, ali u drugoj polovini godine situacija se popravila. Naročito smo zadovoljni poslovanjem za posljednja dva mjeseca, kada su na tržištu novi poboljšani plantago čajevi – rekao je Vukmirović.

Trenutno su, dodao je Vukmirović, u fazi uvođenja novih poboljšanih proizvoda na tržište, pažljivo prate reakciju potrošača i ne susreću se s posebnim problemima.

Vukmirović je istakao da su im u prevazilaženju krize pomogle subvencije Vlade RS zahvaljujući kojima su poboljšali uslove rada.

– Prilikom investiranja pomogla nam je UniCredit banka sa svojom linijom USAID DCA kredita gdje po veoma povoljnim uslovima odobravaju sredstva za preduzeća koja imaju razvojne planova koje odobri USAID projekat. Kako smo u prethodnom periodu imali izvrsnu saradnju sa USAID LAMP projektom, dobili smo i tu podršku – rekao je Vukmirović.

Prema njegovim riječima, poslovanje otežava to što se moraju izboriti s konkurencijom koja je na tržištu čaja u BiH velika.

– Puno čaja se uvozi i domaći proizvođači se moraju boriti sa svim globalnim proizvođačima.

U prosječnom marketu imate po 20 brendova čaja iz raznih zemalja, dok na primjer u Hrvatskoj taj broj ne prelazi pet, od kojih su tri njihovi proizvođači. Stanje je slično i u Srbiji – rekao je Vukmirović.

To pokazuje, ističe Vukmirović, da za razliku od susjednih zemalja BiH nije uspjela da zaštiti domaće proizvođače.

– Jasno je da svi ne mogu opstati i konkurencija ostavlja samo najbolje, ali ovakvi uslovi i konkurencija u kojoj se nalaze naši proizvođači jeste potpuno nelojalna i ne postoji nigdje – istakao je Vukmirović.

Čajevi plantago se isključivo prodaju na BiH tržištu, a jedino se izvoze manje količine ljekovitog bilja i šumskih plodova. Posljednje tri godine proizvedena količina čaja prelazi jedan milion kutija godišnje. Želja nam je da u narednom periodu jačamo poziciju plantago brenda na tržištu BiH i da ostanemo dosljedni vrhunskom kvalitetu na koji su naši potrošači navikli, kazao je Vukmirović.

   "Plantago" trenutno zapošljava 18 radnika i već deset godina fokus rada jeste isključivo na proizvodnji čajeva.

Izvor Agencije