BANJALUKA – U BiH je prošle godine došlo do značajnog pada broja prodatih novih motornih vozila, a smanjen je i broj uvezenih polovnih automobila, podatak je Bosanskohercegovačkog auto-moto kluba (BIHAMK).

U BIHAMK-u preciziraju da je 2010. prodaja novih vozila “pala” za čak 27 odsto, dok je broj uvezenih korištenih četvorotočkaša manji za jedan procenat u poređenju sa 2009. godinom.

“U odnosu na 2009. godinu prodaja novih vozila smanjena je za 4.544 komada”, argumentuju u BIHAMK-u.

Trgovci novim vozilima, ipak, nisu pesimistični, jer se, kako kažu, prisjećaju i lošijih godina.

“Prošle godine nismo zabilježili pad prodaje folksvagen vozila, već blago povećanje u poređenju sa 2009. Kada prodaju od prošle godine uporedimo sa onom iz 2007, osjećaju se značajni pomaci”, ocijenio je Zoran Mitrašević, rukovodilac prodaje “Volkswagenovih” vozila u preduzeću “Brčko gas”.

Prema riječima Dušana Šipke, rukovodioca prodaje vozila u Auto-centru “Nešković” Banjaluka, evidentno je da je dosta trgovaca novim automobilima u BiH prošle godine osjetilo smanjenu prodaju.

“Mi smo, međutim, imali tu sreću da smo za oba naša brenda, ševrole i opel, imali povećanu prodaju i nismo osjetili krizu. Ipak, koliko znam, to nije slučaj sa nekim drugim salonima, a s obzirom na aktuelna kretanja na tržištu, te činjenicu da je dozvoljen uvoz automobila starijih od sedam godina, i ove godine očekuje se smanjenje broja prodatih novih četvorotočkaša”, naveo je Šipka.

Ekonomski stručnjaci nisu iznenađeni činjenicom da je prodaja novih vozila u BiH gotovo na izdisaju.

“Bh. populacija zarađuje daleko manje nego što bi im trebalo da bi uživali u svemu što donosi savremeno vrijeme, tako da je većina vozača primorana da se zadovolji kupovinom starijeg automobila”, pojašnjavaju ekonomisti.

Sličnog stava je i Bego Hadžić, direktor Direkcije za homologaciju i certifikaciju vozila pri Institutu za privredni inženjering Zenica, koji kaže da država nema odgovarajuće mjere kojima bi pomogla građanima da se motorizuju na način na koji oni žele.

“Zbog toga većina ljudi kupuje automobile koji su korišteni i po više decenija”, zaključuje Hadžić.

Prema podacima BIHAMK-a, najprodavaniji brend u BiH prošle godine bio je “Škoda” sa 21,11 odsto od ukupnog broja prodatih novih automobila. Slijedi “Volkswagen” sa oko 13,13 odsto, te “Renault” sa 8,74 odsto.

Izvor Agencije