BANJALUKA, SARAJEVO – Entitetske agencije za bankarstvo zabranile su bankama u BiH da koriste termin ombudsman u nazivu internih radnih mjesta, jer taj naziv, ukazuju, može dovesti klijente u zabludu.

Iz Agencije za bankarstvo FBiH saopšteno je da banke ne smiju koristiti naziv ombudsman zato što on može upućivati na zaključak da je riječ o instituciji ombudsmana, koja se bira na osnovu ustavnih i zakonskih odredaba.

Napominju da su sve banke i mikrokreditne organizacije u FBiH propisima zadužene da formiraju odjeljenje ili imenuju osobu koja će raditi na poslovima u vezi sa provođenjem postupka po prigovoru klijenata, ali se to radno mjesto, kako ističu, ne može nazvati ombudsman.

Regulator bankarskog sistema RS je, takođe, u tom entitetu zabranio korištenje naziva za bankarske službenike zadužene za rad po žalbama klijenata. U Agenciji za osiguranje RS ističu da su u maju prošle godine donijeli odluku kojom se propisuju načini postupanja banaka po prigovoru klijenata, a kojim su, između ostalog, zadužene da obezbijede najmanje jednog službenika za sprovođenje tih postupaka.

"Sve banke su to ispoštovale, ali od nijedne nismo dobili zvaničan zahtjev za formiranje radnog mjesta sa nazivom ombudsman, iako je poznato da su neke o tome obavještavale javnost. Uglavnom, ni mi, poput naših kolega u FBiH, nećemo dozvoliti korištenje tog termina", izjavila je Slavica Injac, direktor Agencije za bankarstvo RS.

Hypo Alpe Adria banke u Banjaluci i Mostaru su sredinom decembra 2010. saopštile da su uvele "instituciju Hypo ombudsmana koji će biti glavna osoba za kontakt u davanju preporuka za zaštitu prava klijenata ili za iznošenje njihovog prigovora". U banjalučkoj Hypo banci juče su rekli da će se u najskorijem periodu odrediti po iznesenom stavu regulatora.

Bankarskog ombudsmana prva je javno osporila Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH, smatrajući da će to dovesti do zloupotreba.

"Banke upotrebom naziva bankarski ombudsman žele da stvore zabunu kod potrošača i obmanu javnost. Bankarski ombudsman štitio bi prava potrošača kao što bi lisica štitila kokoši u kokošinjcu", rekao je nedavno Dragan Doko, ombudsman za zaštitu potrošača u BiH.

On je ukazao da je bankarski ombudsman radno mjesto sistematizovano uspostavljeno pri odjeljenju marketinga, što, smatra, upućuje da nije nezavisan institut, već prvenstveno u funkciji zaštite interesa banke pod krinkom zaštite interesa potrošača.

Izvor Agencije