BANJALUKA – BiH je za deset mjeseci ove godine uvezla 1.138 hibridnih automobila, dva i po puta više nego u istom periodu lani, a tome je prema riječima upućenih, uz olakšice prilikom carinjenja najviše doprinio enorman rast cijene goriva.

Naime, na osnovu odluke Savjeta ministara BiH do kraja godine carinska stopa za uvoz novih hibridnih automobila iznosi pet odsto, dok za električna vozila iznosi nula.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, od januara do kraja oktobra ove godine u BiH su stigla hibridna vozila u vrijednosti od 58 miliona maraka, a među njima su 884 nova.

– Od januara do kraja oktobra lani BiH je uvezla 452 hibridna vozila, od kojih je 339 novih, a ukupna vrijednost iznosila je 24,1 milion maraka – istakli su UIO.

Evidencije pokazuju da je povećan i uvoz električnih automobila kojih je za deset mjeseci u BiH uvezeno 208, a u istom periodu lani 48.

Direktor prodaje u kompaniji “Sladaboni”, koja u ponudi ima vozila marke “tojota”, Darko Popović kazao je za “Glas Srpske” da je potražnja za hibridnim i električnim automobilima ove godine osjetno veća u odnosu na prethodne godine.

– Prodaja automobila svih vrsta ove godine veća je za 20 odsto u odnosu na lani. Međutim, kod nas su hibridna vozila nešto traženija od električnih, jer primjera radi, neko ko putuje van granica BiH nikad ne zna koliko se može zadržati u koloni čekajući da pređe u drugu državu – kazao je Popović.

Objašnjava da su hibridi po tom pitanju sigurniji, jer ukoliko vozač nema u blizini punionicu za vozila na električni pogon može da pređe na gorivo.

Kad je cijena vozila u pitanju Popović je istakao da su trenutno povoljnija hibridna, jer je baterija jeftinija.

– Hibridna i električna vozila su ove godine, zbog carinskih olakšica, sigurno jeftinija za deset odsto što je, između ostalog, doprinijelo da se kupci ove godine više odlučuju upravo na ove četvorotočkaše, jer niko ne može biti siguran da li će ove podsticajne mjere biti produžene i na narednu godinu – kazao je Popović.

Dodao je da je rast cijena goriva u prethodnom periodu, takođe, jedan od razloga porasta popularnosti hibridnih i električnih vozila, koji znatno manje troše u odnosu na automobile koji koriste benzin ili dizel, a pri tome manje zagađuju sredinu.

Ekonomista Marko Đogo kazao je da se odluka Savjeta ministara o smanjenju i suspenziji carinskih stopa pokazala kao veoma stimulativna, što potkrepljuju i podaci o uvozu za ovu godinu.

– Smanjenje i ukidanje carina je doprinijelo povećanju uvoza hibridnih i električnih vozila, a dugoročno posmatrajući usljed ove krize i enormnog rasta cijene goriva kupovina ovih automobila se pokazuje kao dobra odluka – rekao je Đogo.

Dodao je da bi trebalo još više nastaviti stimulisati kupovinu ovih četvorotočkaša, jer se na ovaj način, između ostalog, utiče na smanjenje zagađenja vazduha i zaštitu životne sredine.

Motorna vozila

Prema podacima UIO, BiH je u proteklih deset mjeseci ove godine uvezla 68.309 vozila, što je za 24.215 više u odnosu na isti period lani.

– Od ukupnog broja automobila uvezenih ove godine, vrijednih 854,72 miliona KM, polovnih je 60.256, a novih 8.053 vozila – navode u UIO. (Glas Srpske)