BANJALUKA – Mašinovođe “Željeznica Republike Srpske” (ŽRS) i dalje štrajkuju i ne odustaju od svojih zahtjeva, a zbog zaustavljanja vozova, koje traje već osmi dan, gubici su svakim danom sve veći i mjere se milionima maraka, rekao je generalni direktor ŽRS Dragan Savanović.

– Mašinovođe traže nešto što u ovom času nije moguće. Situacija je i dalje nepromijenjena i ne znam više šta bi trebalo da se preduzme. Sastanci su održani, tražili su i sastanak sa ministrom saobraćaja i veza RS i to je ispunjeno, ali će danas biti punih osam dana kako traje štrajk – rekao je Savanović.

Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović rekao je prethodno da mašinovođe treba da uđu u proces rada i da nastave pregovore sa rukovodstvom ŽRS, jer se bez pregovora ne može doći do rješenja.

– Nemam saznanja o tome da su mašinovođe pokazale interesovanje da nastave sa pregovorima. I na sastanku koji sam sa njima održao u petak oni su sami utvrdili da je ovo obustavljanje rada nezakonito. Zakon se mora poštovati do kraja, što se tiče obaveza, od Vlade RS, menadžmenta, pa do zaposlenih, što podrazumijeva i mašinovođe – istakao je Čubrilović.

Dodao je da će i on opet razgovarati sa mašinovođama, ako za to budu zainteresovani.

– Uvijek sam spreman za pregovore, ako su u okviru zakona – dodao je Čubrilović.

Uprava ŽRS je u više navrata pozivala mašinovođe da pokrenu vozove, jer privrednici trpe veliku štetu. U upravi poručuju da će tražiti odgovornost zbog "štete nastale usljed ovog nelegalnog prekida željezničkog saobraćaja".

U najtežem položaju zbog obustavljanja željezničkog saobraćaja su kompanija "Arselor Mital" u Prijedoru, koja je na putu da prekine proizvodnju, pošto nema prostora za lagerovanje rude i "Arselor Mital" Zenica, koji nema gredice za nastavak procesa rada. U teškoj situaciji su i "Unis" Derventa i "Alumina" Zvornik.

– Smatramo da niko nema pravo da dovede do obustavljanja rada u privredi samo zato što zahtijeva da njegova plata bude veća nego plate iste ili slične stručne spreme u Republici Srpskoj – kažu u upravi ŽRS.

Poziv za obustavljanje rada mašinovođa ostaje otvoren i poslije više pregovora koji su obavljeni tokom protekle sedmice, a u kojima je u petak naveče učestvovao Čubrilović.

Čubrilović je tada rekao da je i Vlada RS dala sve što je bilo potrebno, te da smatra da je jedini izlaz u novom kolektivnom ugovoru.

Kolektivni ugovor

Zahtjev 230 mašinovođa i pomoćnika mašinovođa ŽRS, koji su od ponedjeljka, 10. oktobra, od 18 časova zaustavili vozove, odnose se na isplatu razlike u zaostatku dodataka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometara po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 marke.

Stav uprave ŽRS je da mašinovođama ne mogu da udovolje, odnosno da je jedna marka po kilometar-času, umjesto 2,4 koje traže mašinovođe, trenutno jedino u okviru zakona.

– Jedini legalan način je da se izmijeni kolektivni ugovor i promijeni taj odnos i da ne bude pet odsto od dnevnice, nego recimo deset ili 12, ali na to ne pristaju drugi sindikati – ističu u upravi ŽRS.

Izvor Agencije