BANJALUKA – Radnici “Željeznica RS” (ŽRS) stupili su u ponedeljak ujutro u štrajk zahtijevajući od Uprave preduzeća isplatu dugova po osnovu plata i drugih primanja koja su dostigla 21 milion KM.

U štrajku u kojem učestvuje više od 3.000 željezničara, kako su kazali u Štrajkačkom odboru (ŠO) preduzeća, redukovan je veći dio teretnog prevoza, dok se transport putnika, izuzimajući pojedine linije, redovno odvijao.

Zahtjevi koje podržava svih šest sindikalnih organizacija ŽRS odnose se na isplatu plata u stoodstotnom iznosu, četiri razlike plata iz ranijeg perioda, regrese za prethodne dvije godine, te 30 odsto lanjske septembarske plate.

Višečasovni pregovori između predstavnika ŠO i Uprave ŽRS, te zvaničnika Ministarstva saobraćaja i veza RS juče nisu dali rezultate.

"Nismo našli dogovor o ispunjenju naših zahtjeva, tako da se štrajk nastavlja. Pozivam Vladu da dobro razmisli, jer svaki dan štrajka stvara sve veći gubitak. Što se prije riješi ova situacija to je bolje za sve", kazao je Zlatko Marin, predsjednik ŠO ŽRS, na konferenciji za novinare.

Zdravko Savić, generalni direktor ŽRS, kazao je da to preduzeće, uprkos mjerama štednje i reorganizacije, nema mogućnost da isplaćuje plate iznad 70 odsto nivoa ugovorenih primanja.

"Trenutno nemamo 13 miliona KM nedostajućih sredstava da radnicima ove godine isplatimo pune plate. Tolika sredstva nema nijedna željeznica u okruženju", naglasio je Savić.

Tema pregovora, kako je rečeno nakon sastanka, usmjerena je na postizanje dogovora o minimalnom procesu rada. Štrajkački odbor za sada odbija da se povinuje odluci Vlade RS o ispunjavanju minimalnog procesa rada, navodeći da je ona za njih isuviše zahtjevna, zbog čega ostaju pri ranije zakonskom utvrđenom režimu rada.

"Svaki dan štrajk košta sve, prije svega ŽRS, ali i privredu RS, pogotovo tešku industriju, koja ionako radi s ograničenim kapacitetima. Do srijede bi trebalo da postignemo dogovor o minimalnom procesu rada, dok sva ostala pitanja ostaju otvorena", kazao je Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza.

On je ukazao da problemi u ŽRS nisu nastali u skorije vrijeme već da se godinama gomilaju. To je dovelo do toga da je preduzeće prošle godine od 71 milion KM godišnjeg prihoda čak 56 miliona KM potrošilo na lične dohotke 3.662 radnika.

Takva situacija na dnevni red, potvrdili su pregovarači, stavila je i organizacionu racionalizaciju, ali i redukciju postojećih radnih mjesta u tom preduzeću. Čubrilović je rekao da se mora preispitati struktura od sektora i sekcija, do broja rukovodećih mjesta, broja ugovornih plata, pa i broja radnika ŽRS po cijeloj RS.

Na pitanje novinara da li će neko snositi odgovornost za prekomjerno zapošljavanje radnika u ŽRS, posebno u predizborno vrijeme, ministar je rekao da su "svi pomalo krivi, jer je upliva bilo sa svih strana, pa i korišenja za izbore".

"Ako se konstatuje nečija odgovornost, onda sam za to da svi koji su uzrokovali takvo stanje za to i odgovaraju", rekao je Čubrilović.

Štrajk u RS utiče i na "Željeznice FBiH"

Zbog štrajka radnika ŽRS trpio je juče i željeznički saobraćaj u FBiH, jer nije saobraćao putnički voz na relaciji Sarajevo – Bihać, a bio je ograničen i teretni saobraćaj.

"Putnički voz Sarajevo – Bihać nije saobraćao, a putnici su prevoženi autobusima. Međunarodni putnički saobraćaj odvijao se bez problema", kazao je Samir Kadrić, savjetnik generalnog direktora "Željeznica FBiH" za informisanje. U Štrajkačkom odboru ŽRS juče je rečeno da će od danas sve putničke linije saobraćati nesmetano.

U teretnom saobraćaju teškoće su postojale u prevozu tereta na relacijama Rudnik Ljubija – "Arcelor Mittal Zenica", Lukavac – Ploče, te Zvornik – Ploče.

"Na ovim linijama dopušteno je da saobraća po jedan par vozova, a što je manje u odnosu na predviđenu dinamiku. Zbog toga na ovim linijama mogu nastati štete", obrazložio je Kadrić.

Velike štete po privredu RS

U ŽRS juče nisu mogli reći koliki je dnevni gubitak preduzeća zbog štrajka, ali se posljedice po kompanije koje koriste njihove uslove već osjećaju.

U "ArcelorMittalu Prijedor" potvrdili su da će blokada transporta u velikoj mjeri uticati na proizvodnju i ostvarenje njihovog februarskog plana.

"Trenutno je omogućena isporuka samo jedne kompozicije dnevno, i to prema Zenici, u poređenju sa četiri-pet kompozicija, prema planu isporuke. Ovo bi, takođe, moglo da izazove velike posljedice i za Željezaru Zenica, čiji smo jedini isporučilac željezne rude i gdje je nemoguće dozvoliti da se dogode tehnološki zastoji usljed nedostatka sirovina za proizvodnju", ističu u prijedorskom "ArcelorMittalu".

U Fabrici glinice "Birač" iz Zvornika, takođe, kažu da bi zastoj u teretnom prevozu mogao da im uzrokuje enormno velike štete na način da će kupci obračunavati kaznene penale, zbog plaćanja zakupnina za vagone koji ne prevoze robu, ali i rizika od oštećenja robe zbog stajanja.

Već su im, ukazuju, zaustavljene tri kompozicije sa proizvodima spremnim za isporuku, kao i jedna kompozicija lužine za potrebe fabrike.

"Poseban rizik je što nas je kupac iz Podgorice – KAP, obavijestio da nema sirovine za proizvodnju i ukoliko roba ne bude isporučena u ugovorenom roku proizvodnja će biti prinudno obustavljena. Ovo bi značilo havariju u njihovom kombinatu, a za sve štete bi teretili nas", upozorio je Virginijus Vajega, v.d. generalnog direktora "Birča".

Izvor Agencije