SARAJEVO – BiH je za prva dva mjeseca ove godine izvezla bezalkoholnih pića u vrijednosti od 1,615 miliona KM, što je za šest odsto manje u odnosu na isti period lani, a uvezla u vrijednosti od 14 miliona KM, što je više za 6,2 odsto, što znači da je učešće izvoza u uvozu oko 11 odsto.

Sekretar Grupacije bezalkoholnih pića Spoljnotrgovinske komore BiH Selma Bašagić napomenula je da prva dva mjeseca nisu respektabilan pokazatelj.

Prema njenim riječima, BiH firme iz ove branše imaju savremenu opremu, obučen kadar i rade po savremenim metodama, ali je konkurencija veoma izražena, što je bitan uzrok ovako velikog debalansa.

“Otvara se veliki broj tržnih centara multinacionalnih kompanija i primjetno je da su police u tim centrima pretežno zauzete proizvodima iz uvoza. Osim toga, takvo mjesto treba platiti da bi bilo istaknuto, što košta i po nekoliko hiljada maraka”, izjavila je Bašagićeva novinarima.

Ona je istakla da proizvođači iz BiH moraju da mnogo više ulože i pokrenu agresivniju marketinšku kampanju da bi plasirali proizvode na neko strano tržište.

Bašagićeva kaže da su pojedina tržišta naviknuta na određenu vrstu vode, tako da treba dosta vremena da se izgradi novo povjerenje i prihvati neki drugi brend.

“Pravilnik o vodama je u fazi pripreme i očekujem da će doprinijeti sređivanju stanja u ovoj oblasti, pošto će biti veća kontrola uvoza, kao i domaćih proizvođača, tako da će tu nastati razlika između kvalitetnih domaćih proizvođača i onih koji to nisu”, rekla je Bašagićeva.

Na sjednici Skupštine Grupacije rečeno je da BiH je prošle godine izvezla bezalkoholnih pića u vrijednosti od 18,486 miliona KM, što je približno izvozu iz 2009. godine, dok je uvezla ovih proizvoda u vrijednosti od 126,917 miliona KM ili sedam odsto manje nego prethodne godine, rečeno je na sjednici Skupštine Grupacije bezalkoholnih pića Spoljnotrgovinske komore BiH.

U strukturi izvoza 81,2 odsto se odnosi na osvježavajuća bezalkoholna pića sa dodatkom šećera, 14,3 odsto su vode bez dodatka šećera, a 4,7 odsto se odnosi na voćne sokove, dok je u strukturi ukupnog uvoza, najznačajniju stavku su činila mineralna i gazirana voda sa dodatkom šećera 79,6 odsto, na mineralnu vodu bez dodatka šećera odnosi se 14,4 odsto, a na voćne sokove 5,8 odsto.

Najviše bezalkoholnih pića se izvozilo u Hrvatsku, Srbiju, Sloveniju, Crnu Goru, Holandiju i Austriju.

Zlata Smajić, predstavnik Tuzlanske pivare koja se bavi proizvodnjom mineralne vode “tuzlanski kiseljak”, apelovala je na vlasti u BiH i Federaciji BiH da zaštite domaće proizvođače.

Izvor Agencije