BANJALUKA – Najavljeno smanjenje carinskih stopa od 1. januara 2011. na pojedinu robu koja se uvozi iz zemalja EU premalo je da bi imalo bilo kakve značajne efekte na njihovu cijenu na tržištu BiH, čak i kada bi se u potpunosti ukalkulisalo, smatra projekt menadžer Sektora za makroekonomski sistem Spoljnotrgovinske komore BiH, Igor Gavran.

– Za većinu proizvoda najvjerovatnije je da uopšte neće biti pojeftinjenja. Na primjer gorivo – značajno je učešće domaćih derivata, posebno dizela, na koje se ovo ne odnosi, a i inače uvoznici goriva nikada nisu smanjenje ulazne cijene prenosili na maloprodajnu, kao što su to radili s povećanjem – rekao je Gavran.

Kada je riječ o uvozu polovnih automobila u BiH, Gavran je rekao da će ukidanje njihovog starosnog ograničenja više djelovati na kretanje cijena, dok bi prehrambeni i tekstilni proizvodi, na koje se odnosi smanjenje carina, mogli neznatno pojeftiniti, što bi možda i mogao biti pozitivan efekat na potrošače, ali premali da bi se zaista i osjetio, pogotovo što nije riječ o osnovnim prehrambenim proizvodima koji se najmasovnije i koriste.

– Pozitivno bi trebalo djelovati i smanjenje carinskog opterećenja na proizvode koji se koriste u proizvodnji i preradi, čime bi došlo do smanjenja troškova domaće privrede i povećanje njene konkurentnosti, ali opet su svi ti procenti jednostavno premali da bi se ostvario uočljiv efekat – ističe Gavran.

Kako je ranije najavljeno, carina će biti potpuno ukinuta za dizel gorivo, bezolovni motorni benzin sa oktanskim brojem 95 ili većim, lož-ulja, na gume za bicikle, putničke automobile, autobuse i kamione, te za određene proizvode tekstilne industrije i određene predmete građevinske i metalne industrije, kao i određene sportske rekvizite.

Izvor Agencije