BANJALUKA – Dugotrajna nadmudrivanja između potošača i trgovaca o kvalitetu proizvoda, mučenje s uputstvima napisanim na kineskom ili španskom jeziku i uračunavanje težine omota u ukupnu masu proizvoda, konačno bi trebalo da postanu prošlost nakon što na snagu stupi zakonsko rješenje o zaštiti potrošača.

Naime, Vlada RS na posljednjem zasjedanju usvojila je Nacrt zakona o zaštiti potrošača u RS, čiji je predlagač Ministarstvo trgovine i turzima.

– Trgovac koji na rasprodaji prodaje proizvod s nedostatkom ili greškom, dužan je da takav proizvod fizički odvoji od redovne prodaje ispravnog proizvoda i vidljivo istakne da je riječ o prodaji takvog proizvoda. On je dužan da upozna kupca o tome u čemu se sastoji nedostatak ili greška na proizvodu – navodi se u Nacrtu zakona, te dodaje da je trgovac koji prodaje proizvode kojima uskoro ističe rok upotrebe, dužan da takav proizvod fizički odvoji od redovne prodaje ostalih proizvoda.

Građane više ne bi trebalo da ispred vrata kuće ili stana dočekaju proizvodi, koje im je dostavio trgovac. U narednom periodu potošači ne bi trebalo da plaćaju kese u trgovinama, jer se omot koji ima logotip ili naziv proizvođača ili trgovca smatra reklamnim sredstvom koje trgovac ne smije posebno zaračunati kupcu. Novčanom kaznom od tri hiljade KM do 15.000 KM trgovac će biti kažnjen kao pravno lice ako proizvodi namijenjeni potrošačima nisu sigurni po život i zdravlje potrošača i životnu sredinu, odnosno ne odgovaraju zdravstvenim, higijenskim, ekološkim i drugim uslovima u skladu sa zakonima, te ako rasprodaju proizvoda ne objavi na uobičajen način na mjestu prodaje.

Ovaj iznos kazne biće odrezan i trgovcu ako uz prodaju proizvoda nudi dostavu proizvoda u kuću ili stan potrošača ili neko drugo mjesto, a potrošaču proizvod ne dostavi u ispravnom stanju, ugovorenog kvaliteta i količine kao i u dogovorenom roku, te mu tom prilikom ne uruči sva pripadajuća dokumenta, uz obavezno izdavanje potvrde o prijemu proizvoda u pisanoj formi. Ista je situacija i ako trgovac isporuči proizvod ili uslugu koju potrošač nije naručio, a ako takva isporuka zahtijeva plaćanje.

Nacrtom je predviđeno da će trgovac, kao pravno lice, biti kažnjen novčanom kaznom od dvije hiljade KM do 10.000 KM ako potrošačima isporučuje proizvode ili pruža usluge a ne posluje na jezicima koji su u službenoj upotrebi u Republici i u pisanim dokumentima ne koristi poslovno ime i sjedište, ili skraćeno poslovno ime i sjedište kako je upisano u odgovarajući registar. Trgovci ne smiju davati lične podatke o potrošaču trećim licima, bez prethodnog odobrenja potrošača. Ovaj iznos novčane kazne biće odrezan i ako trgovac cijenu ne istakne vidljivo, te ako rok nije jasno, vidljivo i čitko označen na omotu proizvoda koji ima propisani rok upotrebe i ako isprave nisu napisane jasno na jednom od jeziku konstitutivnih naroda u službenoj upotrebi u Republici. Ako kupac ne bude upoznat s nedostatkom ili greškom na proizvodu, onda se trgovcu može izreći kazna od hiljadu KM do pet hiljada KM. U udruženjima potrošača pozdravljuju donošenje ovog zakonskog rješenja. Dragutin Bošković, predsjednik Pokreta potrošača RS i član Komisije za izradu Nacrta zakona kazao je da je neophodno donijeti nekoliko podzakonskih propisa kako bi zakon mogao da funkcioniše.

– Ovim nacrtom predviđeno je da se na lokalnom nivou formiraju savjeti koji će razmatrati zahjeve komunalnih preduzeća koji žele da promijene cijenu svojih usluga. Ovi savjeti će raspravljati o opravdanosti takvih zahtjeva, što je veoma dobro za potrošače – kazao je Bošković.

Prema njegovim riječima, nacrt je bolji od zakona na nivou BiH, jer daje veća prava potrošačima. Bošković objašnjava da je Nacrtom zakona definisana oblast bezbjednosti proizvoda, garancija, zaključivanja ugovora na daljinu, uključujući i elektronsku trgovinu.

– Preciziran je i niz pitanja koja se odnose na odgovornost proizvođača u slučaju neispravne robe, zaštite kupaca za određene aspekte ugovora, paket aranžman, kao i kod dobijanja računa za struju, vodu i drugo – kazao je Bošković.

Bogdan Marjanović, predsjednik Asocijacije samostalnih trgovina kazao je da Asocijacija nije konsultovana prilikom izrade nacrta zakona, te da vjeruje da će pretrpjeti određene izmjene dok se ne usvoji u formi prijedloga.

– Mnogo je nameta stavljeno na teret trgovaca, tako da smo uvijek navikli da smo u podređenom položaju. Nisam siguran koliko će zakon pomoći potrošačima – istakao je Marjanović.

Nacrtom zakona predviđeno je da su subjekti odgovorni za zaštitu potrošača Vlada RS, Ministarstvo trgovine i turzima, drugi republički organi uprave u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom koji uređuje stvarnu nadležnost organa uprave, te agencije i regulatorna tijela u okviru svoje nadležnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju njihove nadležnosti.

Među ovim subjektima su i organi jedinica lokalne samouprave, Privredna komora RS, Zanatsko-preduzetnička komora RS, udruženja za zaštitu potrošača, obrazovne institucije i mediji, Inspektorat, kao i Ombudsman u osiguranju i Ombudsman za bankarski sistem.

Izvor Agencije